♥ 17/11/2022 Dr Abu Anas Madani đżđ§. đŒđđȘ đŒđŁđđš đđđđđŁđ - đđđđšđđ§ đđȘđ§đđ đđĄ-đđđđđ (01) đŒđźđđ© [00-00]♥
đ đđźđȘđđđđąđŠđđĄ Surah:
đ đčđđđ đŸđđđđ:
1. Dinamakan surah ini sebagai:
i- Surah Al-Hadid - ŰłÙ۱۩ ۧÙŰŰŻÙŰŻ, yang bererti Besi. Kerana Allah s.w.t telah menegaskan pada ayat ke-25 bahawa Dia telah menciptakan besi dalam keadaan mengandungi kekuatan yang handal & pelbagai faedah untuk manusia.
Dijadikan besi itu bersifat sedemikian supaya manusia menggunakan faedahnya dalam kehidupan seharian mereka.
ii- Juga supaya ternyata pengetahuan Allah tentang orang menggunakan kekuatan handal itu untuk berjuang mempertahankan dan menegakkan agama Allah & menolong Rasul-Nya dengan kekuatannya.
Dia berjuang walaupun tidak nampak balasan baik yang akan diterimanya. Sesungguhnya Allah s.w.t Maha Kuat lagi Maha berkuasa.
2. Kata Ibnu Asyur rhm.:
i- Nama surah ini al-Hadid kerana Allah sebutnya dalam surah ke-25, iaitu (ÙَŰŁَÙŰČَÙْÙَۧ Ù±ÙْŰَŰŻِÙŰŻَ- dan kami telah menciptakan besi).
Lafaz besi (Ù±ÙْŰَŰŻِÙŰŻَ) ini sudah ada dalam surah al-Kahfi- ayat ke-96. Ia lebih awal turun daripada surah al-Hadid ini.
Jadi kenapa Alllah s.w.t tidak namakannya surah al-Hadid
Jawapan: Kerana isu yang lebih besar, masyhur dan utama dalam surah al-Kahfi adalah tentang kisah Ashabul-Kahfi, maka difokuskan kepadanya. Besi hanya disebut secara spontan dan sekali lalu itu sahaja.
ii- Manakala dalam surah ini banyak disebut cerita tentang besi, penggunaannya, kekuatannya & faedahnya kepada manusia. Besi juga untuk Allah kenal siapakah antara hamba-Nya yang betul-betul berjuang secara ghaib kepada Allah & Rasul-Nya.
Maka ia dipilih untuk dinamakan surah al-Hadid walaupun perkataan besi ini sudah pernah disebut dalam surah lain sebelum ini.
đ đđđđđđŒđđ đđđ§đđźđ§đ đđ§đ§đČđ:
1. Membentangkan ajaran-ajaran yang mengarahkan umat Islam agar membuktikan imannya & berkorban dengan segala-galanya pada jalan Allah. Iaitu Allah perintah untuk beriman kepada Allah & Rasul-Nya serta membelanjakan hartanya yang dikurniakan Allah pada jalan kebajikan.
2. Kemudian ditegaskan bahawa Allah-lah yang menurunkan kepada hamba-Nya yakni Nabi Muhammad s.a.w keterangan al-Quran yang terang nyata; kerana Allah mahu keluarkan kamu daripada gelap-gelita kekufuran kepada cahaya iman yang terang-benderang.
3. Setelah itu, Allah s.w.t menujukan firman-Nya kepada sebahagian orang Islam yang tidak begitu bersungguh-sungguh menjalankan perintah Allah s.w.t!
Apabila kita lemah dalam iman atau ibadat; kita kena cari punca untuk menguatkan balik semangat perjuangan fi-sabilillah. Iaitu dengan perintah Allah s.w.t supaya kita berfikir dengan ayat ini.
4. Belum sampaikah lagi masanya bagi orang beriman untuk khusyuk hatinya mematuhi peringatai dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran al-Quran yang diturunkan kepada mereka dan janganlah menjadi seperti orang yang telah diberi kitab sebelum mereka iaitu yahudi & Nasrani.
Setelah melalui waktu yang panjang, hati mereka menjadi keras dan kebanyakan dari mereka adalah orang yang fasiq derhaka! Mula-mula semangat tinggi; lama-lama makin lemah.
5. Kemudian Allah s.w.t menegaskan bahawa tidak ada sesuatu kesusahan atau bala bencana yang menimpa diri kamu atau di bumi ini melainkan telah ada dalam Kitab pengetahuan Allah s.w.t sebelum menjadikannya iaitu di Lauh Mahfuz.
Semua itu adalah mudah bagi Allah s.w.t.
Kamu diberitahu tentang itu supaya kamu tidak berdukacita dengan apa yang telah luput dari kamu serta tidak pula bergembira secara sombong & berbangga secara berlebihan.
Dan ingatlah Allah s.w.t tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takabbur & membanggakan diri.
đ đșđđđđđđđ/đžđđđđđđ đŸđđđđ (đżđđđđđ đđ-đžđđđđđđđ):
1. Allah sebut dalam ayat ini tanda-tanda zahir akan kekuasaan Allah & sifat-sifat Allah Azza wa Jalla yang Maha Indah & Maha Tinggi.
2. Allah s.w.t mengajak orang mukmin agar berpegang teguh dengan ajaran agama ini. Kukuh & mantap keimanannya seperti kuatnya besi al-Hadid dan tidak mudah goyah
đ đżđđđđ-đđđđđ đđđđđ:
1. Allah buka surah ini dengan menyatakan bahawa semua makhluk bertasbih memuji Allah s.w.t dengan menyebut sebahagian nama-nama-Nya yang indah & sifat-Nya yang Maha Tinggi.
2. Allah s.w.t sebut sebahagian daripada tanda-tanda zahir kekuasaan Allah, luasnya kuasa Allah dan lengkapnya pentadbiran Allah Azza wa Jalla.
3. Ayat ini juga menggalak & mengguatkan semangat orang mukmin agar tetap teguh pendirian atas keimanan mereka serta perbanyakkan infaq & nafkah fi-sabilillah.
4. Allah juga menyatakan betapa eloknya akhir kesudahan perjalanan orang mukmin & mukminat, mereka akan dibawa ke syurga.
Serta bagaimana sebalik- buruknya akhir kesudahan orang munafiq serta apa yang terjadi antara dua kumpulan itu: pertembungan, perdebatan & perlawanan!
5. Menggalakkan orang mukmin supaya sentiasa khusyuk, tunduk dan takut kepada Allah s.w.t. Juga memberi amaran kepada orang muslimin agar jangan terjebak dengan sebab-sebab yang boleh menjadikan hati kita keras sebagaimana ditimpa atas golongan ahli kitab yang terdahulu!
6. Allah s.w.t sebut pahala orang yang besedekah, seolah memberi hutang kepada Allah s.w.t. Pahalanya pasti akan dibayar oleh Allah s.w.t!
7. Allah s.w.t mahu nyatakan perjalanan hidup di dunia & seruan supaya mengutamakan persiapan untuk kehidupan yang abadi berbanding dengan kesenangan dunia yang sementara ini. Mengutamakan yang kekal daripada yang fana’ iaitu dunia.
8. Untuk menetapkan bahawa setiap sesuatu, semua benda itu berlaku dengan taqdir & ketetapan (ۧÙÙ۶ۧۥ Ù Ű§ÙÙۯ۱) dari Allah Azza wa Jalla.
9. Menjelaskan bahawa risalah yang datang dari langit (dari Allah) ini adalah satu sahaja iaitu TAUHID kepada Allah s.w.t. mereka mungkin berbeza dari segi cabang tetapi dalam usulnya adalah sama & satu.
Allah nyatakan juga hikmah kenapa diutuskan rasul dan diturunkan kitab-kitab.
1. Diakhir surah al-Waqiah dengan perintah untuk mensucikan (ÙَŰłَŰšِّŰْ) Allah s.w.t yang maha Agung. {Oleh itu, bertasbihlah dengan memuji nama Tuhanmu Yang Maha Besar.}
Manakala surah ini dimulakan terus dengan amali iaitu: (ŰłَŰšَّŰَ ÙِÙَّÙِ) - {Segala yang ada di langit dan di bumi tetap mengucap tasbih kepada Allah; dan Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.}
Yakni disana arah, disuruh lalu terus dibuat dan diamal di sini!
2- Surah al-Hadid ini menjadi sebab kepada apa yang Allah s.w.t perintahkan dalam surah al-Waqiah tentang bertasbih. Seolah begini susunannya;
i- arahan dalam surah al-Waqiah: {Oleh itu, bertasbihlah dengan memuji nama Tuhanmu Yang Maha Besar.} Allah menyeru wahai seluruh manusia bertasbihlah kamu kepada Allah s.w.t.
ii- kemudian dinyatakan dalam surah al-Hadid bahawa {Segala yang ada di langit dan di bumi tetap mengucap tasbih kepada Allah; dan Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.} bahawa semua makhluk atas dunia ini telahpun bertasbih kepada Allah.
Maka jika kamu manusia, ada yang tidak mahu bertasbih maka dia adalah makhluk yang tidak cerdik, malang dan kerugian!
đ đŠđđđđ·đŸđœđ¶đ Fadhilat Surah Al-Hadid - ŰłÙ۱۩ ۧÙŰŰŻÙŰŻ:
1. Ia adalah di antara tujuh surah yang dimulai dengan tasbih kepada Allah s.w.t.
Iaitu surah al-Isra’, al-Hadid, al-Hasyr, as-Sof, al-Jumu'ah, at-Taghabun & al-A’la.
Ianya di mulai dengan perkataan berikut: { ۳َّۚŰ ŰŁÙ ŰłŰšŰŰ§Ù ŰŁÙ Ù۳ِّۚŰُ ŰŁÙ ŰłŰšِّŰ }.
2. Tidak terdapat hadis-hadis yang khusus yang menyebut tentang bacaan surah al-Hadid ini kecuali hadis al-Irbad ini:
Maksudnya: Sesungguhnya Nabi s.a.w membaca surah-surah musabbihat ini sebelum Baginda tidur. Ada dalam surah ini satu ayat yang lebih afdhal daripada seribu ayat lain! [HR Imam Ahmad, Daud & at-Tirmizi].
**Ulama' berbeza pendapat tentang sanad hadis ini. Ulama' yang mentahqiq mengatakan sanadnya dhaif.
3. Penyusun kitab ini berkata: Kebanyakan hadis-hadis tentang kelebihan surah ini adalah dhaif sanadnya! Yakni kita tidak boleh berpegang dengannya sebagai satu pegangan yang kuat.
đ đđđŠđźđ đđđ€đĄđ„đźđ€ đđđ«đđđŹđđąđĄ đđđ§ đđđŠđźđŁđą đđ„đ„đđĄ, đđąđđđ đđđ°đźđŁđźđđđ§ đđ„đ„đđĄ & đđđ„đąđ„ đđźđđ«đđ đđ„đ„đđĄ đđđ§đđąđ©đđ đđ„đđŠ.đ
đ đđźđȘđđđđąđŠđđĄ:
1. Dalam siri pertama surah al-Hadid ini, Allah s.w.t ceritakan pada permulaan surah bahawa semua makhluk bertasbih dan memuji Allah.
2. Ada yang bertasbih kepada Allah secara nyata dan ada yang secara hal; iaitu keadaanya (secara tabi’e) puji tetapi mulut & perbuatannya syirik.
3. Kemudian Allah s.w.t nyatakan beberapa sifat kewujudan Allah s.w.t yang cukup mantap.
4. Lalu dibawa dalil qudrat Allah dalam mencipta alam yang besar ini.
ŰŁَŰčُÙ۰ُ ŰšَِۧÙÙَّÙِ ۧÙŰłَّÙ ِÙŰčِ ۧÙْŰčَÙِÙÙ ِ Ù ِÙْ ۧÙŰŽَّÙْŰ·َۧÙِ ۧÙ۱َّŰŹِÙÙ ِ
đș*đđČđđ đ- {đđđ đđ„đ đČđđ§đ đđđ đđą đ„đđ§đ đąđ đđđ§ đđą đđźđŠđą đđđđđ© đŠđđ§đ đźđđđ© đđđŹđđąđĄ đ€đđ©đđđ đđ„đ„đđĄ; đđđ§ đđąđ đ„đđĄ đđđ§đ đđđĄđ đđźđđŹđ, đ„đđ đą đđđĄđ đđąđŁđđ€đŹđđ§đ.} (đđ„-đđđđąđ đđ:đ)
1. Semua yang ada di langit dan di bumi bertasbih memuji Allah s.w.t. Iaitu memuji membersihkan Allah s.w.t dari segala kekurangan & kelemahan.
2. Tasbih ada dua kategori:
i- secara lisan yang hakiki (ÙŰłŰ§Ù Ű§ÙÙ ÙۧÙ) iaitu semua manusia & jin yang beriman, makhluk yang baik seperti malaikat, haiwan dan semua makhluk bertasbih kepada Allah, kecuali orang kafir.
ii- secara hal (ÙŰłŰ§Ù Ű§ÙŰۧÙ) Ini kerana semua makhluk secara hal atau atas fitrah semulajadinya memuji Allah s.w.t, termasuk jin & manusia yang kafir.
Walaupun secara hakiki & perbuatan mereka kufur dan ingkar kepada Allah Azza wa Jalla.
3. Maksud dua sifat ini:
i- Al-Aziz (Ù±ÙْŰčَŰČِÙŰČُ)- Allah yang amat kuat lagi gagah perkasa; tiada yang dapat mengalahkan-Nya.
ii- lagi Maha bijaksana, al-Hakim (Ù±ÙْŰَÙِÙÙ ُ)- iaitu yang meletakkan sesuatu pada tempatnya.
*Jika letak selipar atas kepala; itu sudah lari dari kewarasan manusia kerana kepala bukan tempat selipar.
đș*đđČđđ đ- {đđąđ đ„đđĄ đŹđđĄđđŁđ đČđđ§đ đŠđđ§đ đźđđŹđđą đđđ§ đŠđđŠđąđ„đąđ€đą đ„đđ§đ đąđ đđđ§ đđźđŠđą; đđ đŠđđ§đ đĄđąđđźđ©đ€đđ§ đđđ§ đŠđđŠđđđąđ€đđ§; đđđ§ đđ đđđĄđ đđźđđŹđ đđđđŹ đđąđđ©-đđąđđ© đŹđđŹđźđđđź.} (đđ„-đđđđąđ đđ:đ)
1. Allah s.w.t sajalah Pemilik đ„đđ§đ đąđ đđđ§ đđźđŠđą, seluruh isi kandungannya serta apa yang ada antara keduanya.
2. Tiada sekutu bagi Allah dalam penciptaannya mahupun dalam pentadbiran keduanya! Tiada pembantu bagi Allah kerana hanya orang yang lemah perlukan bantuan atau pembantu.
3. Allah juga amat berkuasa untuk đŠđđ§đ đĄđąđđźđ©đ€đđ§ đđđ§ đŠđđŠđđđąđ€đđ§ {ÙُŰْÙِÛŠ ÙَÙُÙ ِÙŰȘُ} seluruh manusia dan makhluk. Dengan segala dalil-dalil yang dibawa sebelum ini, yang di atas dan di bawah, di laut di darat.
4. Allah juga MđđĄđ đđźđđŹđ đđđđŹ đđąđđ©-đđąđđ© đŹđđŹđźđđđź dengan kuasa-Nya yang penuh & mutlak, tidak ada sesuatu yang dapat mengalah atau merempuhnya. Tidak seperti kuasa manusia yang terhad dan ada sekatan.
đș*đđČđđ đ- {đđąđ đ„đđĄ đđđ§đ đđ°đđ„ đđđ§ đđđ§đ đđ€đĄđąđ«; đđđ§ đđđ§đ đđđĄđąđ« đŹđđ«đđ đđđ§đ đđđđąđ§; đđđ§ đđąđ đ„đđĄ đđđ§đ đđđĄđ đđđ§đ đđđđĄđźđą đđ€đđ§ đđąđđ©-đđąđđ© đŹđđŹđźđđđź.} (đđ„-đđđđąđ đđ:đ).
2. Dđđ§ đđđ§đ đđ€đĄđąđ« (ÙَÙ±ÙْÙَِٔۧ۟۱ُ)- Allah s.w.t kekal selamanya tidak ada pengakhiran yang terhenti setakat itu. Semua makhluk rosak tetapi Allah s.w.t kekal!
3. Dđđ§ đđđ§đ đđđĄđąđ« (Ù±ÙŰžَّÙٰÙِ۱ُ)- iaitu Allah s.w.t yang Esa yang Tunggal, yang Maha Tinggi Zat-Nya daripada segala makhluk, tiada siapa yang dapat mengatasinya, yang gagah perkasa dan Dia yang berkuasa penuh!
4. Sđđ«đđ đđđ§đ đđđđąđ§ (Ù±ÙْŰšَۧ۷ِÙ)- Allah s.w.t yang Esa Yang Mengetahui segala perkara yang ghaib & batin, yang tidak nampak, yang tersembunyi semuanya meliputi di dalam ilmu Allah s.w.t.
i- kata ahli lughah- az-Zajaj rhm.: Kenapa Allah disebut sebagai (Ù±ÙْŰšَۧ۷ِÙ)- kerana Allah s.w.t tidak dapat dilihat dengan pancaindera, mata biasa. Contoh lain: nyawa & udara.
ii- dalam bahasa Arab (Ù±ÙْŰšَۧ۷ِÙ) maksudnya ialah (ۧÙ۟ۚÙ۱ ۧÙŰčۧÙÙ )- ialah orang yang amat mahir & pakar, yang maha mengetahui segala perkara yang tersembunyi & nyata.
iii- Salah satu bacaan sebelum tidur sebagaiman riwayat Abu Hurairah r.a Rasulullah s.a.w mengajar untuk membaca doa ini:
ۧÙÙÙُÙ َّ ۱َŰšَّ ۧÙŰłَّÙ َۧÙَۧŰȘِ Ùَ۱َŰšَّ ۧÙْŰŁَ۱ْ۶ِ Ùَ۱َŰšَّ ۧÙْŰčَ۱ْŰŽِ ۧÙْŰčَŰžِÙÙ ِ، ۱َŰšَّÙَۧ Ùَ۱َŰšَّ ÙُÙِّ ŰŽَÙْŰĄٍ، ÙَۧÙِÙَ ۧÙْŰَŰšِّ ÙَۧÙÙَّÙَÙ، ÙَÙ ُÙْŰČِÙَ ۧÙŰȘَّÙْ۱َۧ۩ِ ÙَۧÙْŰ„ِÙْŰŹِÙÙِ ÙَۧÙْÙُ۱ْÙَۧÙِ، ŰŁَŰčُÙ۰ُ ŰšِÙَ Ù ِÙْ ŰŽَ۱ِّ ÙُÙِّ ŰŽَÙْŰĄٍ ŰŁَÙْŰȘَ ۹ِ۟۰ٌ ŰšِÙَۧ۔ِÙَŰȘِÙِ، ۧÙÙÙُÙ َّ ŰŁَÙْŰȘَ ۧÙْŰŁَÙَّÙُ ÙَÙَÙْŰłَ ÙَŰšْÙَÙَ ŰŽَÙْŰĄٌ، ÙَŰŁَÙْŰȘَ ۧÙْ۹ِ۟۱ُ ÙَÙَÙْŰłَ ŰšَŰčْŰŻَÙَ ŰŽَÙْŰĄٌ، ÙَŰŁَÙْŰȘَ ۧÙŰžَّۧÙِ۱ُ ÙَÙَÙْŰłَ ÙَÙْÙَÙَ ŰŽَÙْŰĄٌ، ÙَŰŁَÙْŰȘَ ۧÙْŰšَۧ۷ِÙُ ÙَÙَÙْŰłَ ŰŻُÙÙَÙَ ŰŽَÙْŰĄٌ، ۧÙْ۶ِ ŰčَÙَّۧ ۧÙŰŻَّÙْÙَ، ÙَŰŁَŰșْÙِÙَۧ Ù ِÙَ ۧÙْÙَÙْ۱ِ
“Ya Allah, Tuhan yang menguasai langit dan tuhan penguasa bumi, Tuhan yang menguasai arsy yang agung, Tuhan kami dan Tuhan segala sesuatu.
Tuhan yang membelah butir tumbuh-tumbuhan dan biji buah,
Tuhan yang menurunkan kitab Taurat, Injil dan Furqan (Al-Qur’an). Aku berlindung kepadaMu dari kejahatan segala sesuatu yang Engkau memegang ubun-ubunnya.
Ya Allah, Engkau-lah yang pertama, sebelum-Mu tidak ada sesuatu.
Engkau-lah yang terakhir, setelah-Mu tidak ada sesuatu.
Engkau-lah yang zahir, tidak ada sesuatu di atas-Mu.
Engkau-lah yang Batin, tidak ada sesuatu yang menghalangi-Mu,
lunasilah hutang kami dan berilah kami kekayaan hingga terlepas dari kefakiran.” [HR Muslim- Rujuk- Perisai Muslim m/s 93 bacaan sebelum & selepas tidur].
5. Dđđ§ đđąđ đ„đđĄ đđđ§đ đđđĄđ đđđ§đ đđđđĄđźđą đđ€đđ§ đđąđđ©-đđąđđ© đŹđđŹđźđđđź (ŰčَÙِÙÙ ٌ)- yakni ilmu Allah s.w.t meliputi segala sesuatu termasuk segala sifat yang di atas.
đș*đđČđđ đ- {đđąđ đ„đđĄ đČđđ§đ đđđ„đđĄ đŠđđ§đđąđ©đđđ€đđ§ đ„đđ§đ đąđ đđđ§ đđźđŠđą đđđ„đđŠ đđ§đđŠ đŠđđŹđ, đ€đđŠđźđđąđđ§ đđ đđđ«đŹđđŠđđČđđŠ đđą đđđđŹ đđ«đđŹđČ; đđ đŠđđ§đ đđđđĄđźđą đđ©đ đČđđ§đ đŠđđŹđźđ€ đ€đ đđźđŠđą đŹđđ«đđ đđ©đ đČđđ§đ đ€đđ„đźđđ« đđđ«đąđ©đđđđ§đČđ; đđđ§ đđ©đ đČđđ§đ đđąđđźđ«đźđ§đ€đđ§ đđđ«đą đ„đđ§đ đąđ đŹđđ«đđ đđ©đ đČđđ§đ đ§đđąđ€ đ©đđđđ§đČđ. đđđ§ đđ đđđđđ© đđđ«đŹđđŠđ-đŹđđŠđ đ€đđŠđź đđą đŠđđ§đ đŹđđĄđđŁđ đ€đđŠđź đđđ«đđđ, đđđ§ đđ„đ„đđĄ đđđĄđ đđđ„đąđĄđđ đđ€đđ§ đđ©đ đČđđ§đ đ€đđŠđź đ€đđ«đŁđđ€đđ§.} (đđ„-đđđđąđ đđ:đ)
1. Allah s.w.t đČđđ§đ đđđ„đđĄ đŠđđ§đđąđ©đđđ€đđ§ đ„đđ§đ đąđ đđđ§ đđźđŠđą đđđ„đđŠ đđ§đđŠ đŠđđŹđ. Allah s.w.t boleh saja mencipta semuanya dalam sekelip mata jika Dia kehendaki (ÙُÙ ÙَÙَÙُÙÙُ). Tetapi kenapa Allah tidak buat begitu?
2. Ini kerana Allah s.w.t mahu mendidik hamba-Nya, mahu mengajar kita agar jangan gopoh dan perlu merancang dalam segala pekerjaan yang besar atau kecil.
**Manusia pun berada di dalam perut ibunya sebagai janin selama 9 bulan biasanya. Hormati & muliakanlah para ibu bapa kamu wahai anak-anak!
3. Kemudian Allah s.w.t bersemayam { Ű«ُÙ َّ Ù±ŰłْŰȘَÙَÙٰ} di atas Arasy. Bagaimana caranya jangan kita bayang atau syarahkan, semua sifat Allah ia adalah sebagaimana yang layak bagi sifat Allah s.w.t, ia bukan makhluk.
Kita juga kena sekatnya dengan pasakkan aqidah { ÙَÙۡŰłَ ÙَÙ ِŰ«ۡÙِÙِÛŠŰŽَÙۡŰĄٞۖ} bahawa tidak ada sesuatupun yang menyerupai Allah s.w.t.
*Jangan salah faham seperti fahaman (Wahdatul-Wujud) yang kata Allah s.w.t duduk bersama dengan dia- hanya dgn ilmu dan pengetahuan-Nya.
7. đđ„đ„đđĄ đđđĄđ đđđ„đąđĄđđ đđ€đđ§ đđ©đ đČđđ§đ đ€đđŠđź đ€đđ«đŁđđ€đđ§ – tiada yang tersembunyi dari ilmu Allah, ia akan melihat dan membalas segala perbuatan kamu yang kamu buat!
đș*đđČđđ đ- {đđąđ đ„đđĄ đŹđđĄđđŁđ đČđđ§đ đŠđđ§đ đźđđŹđđą đđđ§ đŠđđŠđąđ„đąđ€đą đ„đđ§đ đąđ đđđ§ đđźđŠđą; đđđ§ đ€đđ©đđđ đđ„đ„đđĄ đŁđźđđ„đđĄ đđąđ€đđŠđđđ„đąđ€đđ§ đŹđđ đđ„đ đźđ«đźđŹđđ§.} (đđ„-đđđđąđ đđ:đ)
1. Allah s.w.t itu adalah Pemilik langit & bumi ini. Allah s.w.t bukan saja memiliki keduanya- Dia juga yang menguasai dan mentadbir semuanya dengan terperinci dan menyeluruh!
2. Munasabah ayat:
i- Ini kerana ada orang yang bekerja tetapi dia bekerja untuk orang dengan mengambil upah, kuli. Atau raja pemerintah tetapi tidak sempurna pemerintahannya jika dia tidak mengetahui segala urusan dan objek dalam kerajaannya.
ii- Orang kafir itu mengingkari kebangkitan semula, lalu Allah s.w.t nyatakan di sini kenapa kamu masih mahu ingar dan tidak percayanya, kamu tidak kenal ke Aku ini Allah, Pemilik dan Penguasa langit dan bumi! Tiada sekutu bagi Allah dalam pemilikan dan pentadbirannya. Yakni bawa dalil dan hujjahnya di sini bahawa tiada sebab lagi bagi mereka untuk ingkar dan dustakannya.
3. Akhirnya ingatlah- đ€đđ©đđđ đđ„đ„đđĄ đŁđźđđ„đđĄ đđąđ€đđŠđđđ„đąđ€đđ§ đŹđđ đđ„đ đźđ«đźđŹđđ§! Semua perkara samada kamu percaya atau tidak, kamu akan jumpanya nanti, bermula dari saat kematian, kemudian apabila dibangkitkan di akhirat kelak!
đș*đđČđđ đ- {đđąđ đ„đđĄ đČđđ§đ đŠđđŠđđŹđźđ€đ€đđ§ đ°đđ€đđź đŠđđ„đđŠ đ€đ đđđ„đđŠ đ°đđ€đđź đŹđąđđ§đ , đđđ§ đŠđđŠđđŹđźđ€đ€đđ§ đ°đđ€đđź đŹđąđđ§đ đ€đ đđđ„đđŠ đ°đđ€đđź đŠđđ„đđŠ (đŹđąđ„đąđĄ đđđ«đ đđ§đđą); đđđ§ đđąđ đ„đđĄ đČđđ§đ đđđĄđ đđđ§đ đđđđĄđźđą đđ€đđ§ đŹđđ đđ„đ (đąđŹđą đĄđđđą) đČđđ§đ đđđ«đ€đđ§đđźđ§đ đđą đđđ„đđŠ đđđđ.} (đđ„-đđđđąđ đđ:đ)
1. Allah yang menjadikan malam & siang silih berganti. Bila malam datang, kegelapannya masuk ke dalam siang maka hilanglah siang, diliputi kegelapann malam.
Begitu juga sebaliknya bila datang siang, cahaya matahari menyinari dunia hilanglah pula malam!
2. đđąđ-đ„đđĄ đČđđ§đ đđđĄđ đđđ§đ đđđđĄđźđą đđ€đđ§ đŹđđ đđ„đ (đąđŹđą đĄđđđą) đČđđ§đ đđđ«đ€đđ§đđźđ§đ đđą đđđ„đđŠ đđđđ manusia. Hanya Allah yang mengetahui perkara tersembunyi ini, sesiapa di kalangan manusia yang mendakwa bahawa dia mengetahui apa yang terkandung dalam hati orang lain, maka itu dakwaan itu menyalahi kenyataan ini.
đ đđđ§đźđđźđ© & đ đđđđđĄ:
1. đđČđđ đ- {đđđ đđ„đ đČđđ§đ đđđ đđą đ„đđ§đ đąđ đđđ§ đđą đđźđŠđą đđđđđ© đŠđđ§đ đźđđđ© đđđŹđđąđĄ đ€đđ©đđđ đđ„đ„đđĄ; đđđ§ đđąđ đ„đđĄ đđđ§đ đđđĄđ đđźđđŹđ, đ„đđ đą đđđĄđ đđąđŁđđ€đŹđđ§đ.} – surah ini di antara tujuh surah (ۧÙÙ ŰłŰšŰۧŰȘ ۧÙ۳ۚŰč) yang dimulai dengan tasbih. Maka Allah s.w.t mula surah ini dengan menyebut tasbih yang membersih & mensucikan Allah s.w.t.
Ini adalah antara perkara penting untuk kita isbatkan sifat Allah ialah sucinya Allah s.w.t daripada segala sifat yang tidak layak bagi-Nya. Iaitu menyucikan Allah s.w.t dari segala sekutu & mengesakan-Nya dengan sesungguhnya.
Ini adalah pegangan & aqidah murni yang sangat besar.
Allah s.w.t mulakan dengan memuji dirinya kemudian dibawa 10 sifat-Nya yang mulia iaitu:
Ù±ÙْŰčَŰČِÙŰČُ Ù±ÙْŰَÙِÙÙ ُ ÙُŰْÙِÛŠ ÙَÙُÙ ِÙŰȘُ Ù±ÙْŰŁَÙَّÙُ ÙَÙ±ÙْÙَِٔۧ۟۱ُ
ÙَÙ±ÙŰžَّÙٰÙِ۱ُ ÙَÙ±ÙْŰšَۧ۷ِÙُ ÙَŰŻِÙ۱ٌ ŰčَÙِÙÙ ٌ.
semua sifat ini yang menunjukkan suci-Nya Allah yang mulia.
2. đđČđđ đ- {đđđ đđ„đ đČđđ§đ đđđ đđą đ„đđ§đ đąđ đđđ§ đđą đđźđŠđą đđđđđ© đŠđđ§đ đźđđđ© đđđŹđđąđĄ đ€đđ©đđđ đđ„đ„đđĄ; đđđ§ đđąđ đ„đđĄ đđđ§đ đđđĄđ đđźđđŹđ, đ„đđ đą đđđĄđ đđąđŁđđ€đŹđđ§đ.}- ulama' kata semua makhluk yang ada dalam langit dan bumi samada haiwan-haiwan yang berbunyi atau tidak, serta benda keras dan kaku seperti batu & kayu semuanya bertasbih kepada Allah s.w.t!
Samada tasbih hakiki dengan lidahnya atau dengan keadaan hal (ÙŰłŰ§Ù Ű§ÙŰۧÙ) secara tabi’i sahaja seperti orang kafir yang tidak beriman dan ingkar kepada Allah s.w.t tetapi secara fitrah mereka tetap hamba Allah.
3. đđČđđ đ- {đđąđ đ„đđĄ đđđ§đ đđ°đđ„ đđđ§ đđđ§đ đđ€đĄđąđ«; đđđ§ đđđ§đ đđđĄđąđ« đŹđđ«đđ đđđ§đ đđđđąđ§; đđđ§ đđąđ đ„đđĄ đđđ§đ đđđĄđ đđđ§đ đđđđĄđźđą đđ€đđ§ đđąđđ©-đđąđđ© đŹđđŹđźđđđź.}- ada 4 sifat Allah s.w.t yang disebut di sini:
i- awal (Ù±ÙْŰŁَÙَّÙُ)- tiada yang sebelumnya, Allah s.w.t wujud sejak azali, tiada permulaan.
ii- akhir (ÙَÙ±ÙْÙَِٔۧ۟۱ُ)- tiada pengakhiran bagi Allah s.w.t, makhluk lain rosak tetapi Dia kekal abadi selamanya.
Disebut dua kategori ini untuk menyatakan bahawa dia merangkumi seluruh tempat & sepanjang masa.
i- Zahir (Ù±ÙŰžَّÙٰÙِ۱ُ)- yang gagah perkasa menguasai segala yang zahir & nampak.
ii- batin (Ù±ÙْŰšَۧ۷ِÙ)- yang mengetahui segala perkara samada nampak atau tersembunyi.
4. đđČđđ đ- {đđđ§ đđ đđđđđ© đđđ«đŹđđŠđ-đŹđđŠđ đ€đđŠđź đđą đŠđđ§đ đŹđđĄđđŁđ đ€đđŠđź đđđ«đđđ, đđđ§ đđ„đ„đđĄ đđđĄđ đđđ„đąđĄđđ đđ€đđ§ đđ©đ đČđđ§đ đ€đđŠđź đ€đđ«đŁđđ€đđ§.}– dalam ayat ini serta ayat mujadilah 4/7- ulama' salaf menafsirkan perkataan {Dia bersama kamu (ÙُÙَ Ù َŰčَÙُÙ ْ)} ini bermaksud dengan ilmu dan pemantauanya.
Bukan bersama secara zahir dan hakikat duduk bersama kamu bahkan ada yang sesat berkata Tuhan ada bersamanya, dalam poketnya!
5. đđČđđ đ- {đđąđ đ„đđĄ đČđđ§đ đŠđđŠđđŹđźđ€đ€đđ§ đ°đđ€đđź đŠđđ„đđŠ đ€đ đđđ„đđŠ đ°đđ€đđź đŹđąđđ§đ , đđđ§ đŠđđŠđđŹđźđ€đ€đđ§ đ°đđ€đđź đŹđąđđ§đ đ€đ đđđ„đđŠ đ°đđ€đđź đŠđđ„đđŠ (đŹđąđ„đąđĄ đđđ«đ đđ§đđą); – ini menunjukkan kekuasaan Allah s.w.t dan hikmah kebijaksanaan-Nya, kerana bergantinya siang dan malam adalah satu keperluan yang besar bagi manusia dan seluruh makhluk atas dunia ini.
Ia juga membawa kepada pertukaran musim dunia dalam setahun; ada musim panas, musim sejuk, musim bunga/buah, musim luruh. Ada juga musim hujan bergantung kepada tempat kita di muka bumi ini.
Semua ini mempunyai hikmah yang besar, dalil akan rahmat & nikmat yang Allah s.w.t anugerahkan kepada manusia!
đđČđ¶đđđ¶đœđ đ¶’đđ¶đ.đ
♥ đđđ«đ đđđđ đđđđ©đȘ 24 đ.đđđđŁđ 1444đ = 19/11/2022 (đđđ 15 đđđ§đĄđđąđđŁ) đđđĄđđ„đđš đđȘđđȘđ Dr Abu Anas Madani đżđ§. đŒđđȘ đŒđŁđđš đđđđđŁđ - đđđđšđđ§ đđȘđ§đđ đđĄ-đđđđđ (03) đŒđźđđ© [07-11]♥
đ đđźđȘđđđđąđŠđđĄ:
1. Dalam siri ini Allah s.w.t menyatakan seruan agar beriman kepada Allah s.w.t setelah diutuskan Rasul untuk memberi bimbingan.
2. Kemudian galakan untuk bersedekan atau berinfaq fi sabilillah yang begitu besar kelebihan dan pahalanya.
3. Dinyatakan juga tentang kelebihan golongan awal Islam iaitu para sahabat Rasulullah s.a.w.
4. Munasabah susunan ayat: Allah s.w.t sebut dalam ayat yang lepas bahawa alam semua bertasbih kepada Allah juga Allah nyatakan sifat-Nya yang Maha berkuasa, mengetahui apa yang zahir & tersembunyi. Maka dalam ayat ini Allah s.w.t perintahkan agar kita mantapkan Iman kita jangan goyah!
Segala dalil telah diberi samada di langit atau di bumi, di atas atau di bawah.
Maka berimanlah kamu kepada Alllah s.w.t dengan teguh dan mantap.l
ŰŁَŰčُÙ۰ُ ŰšَِۧÙÙَّÙِ ۧÙŰłَّÙ ِÙŰčِ ۧÙْŰčَÙِÙÙ ِ Ù ِÙْ ۧÙŰŽَّÙْŰ·َۧÙِ ۧÙ۱َّŰŹِÙÙ ِ
đș*đđČđđ đ- {đđđ«đąđŠđđ§đ„đđĄ đ€đđŠđź đ€đđ©đđđ đđ„đ„đđĄ đđđ§ đđđŹđźđ„đđČđ, đđđ§ đđđ„đđ§đŁđđ€đđ§đ„đđĄ (đ©đđđ đŁđđ„đđ§ đ€đđđđŁđąđ€đđ§) đŹđđđđĄđđ đąđđ§ đđđ«đą đĄđđ«đđ đđđ§đđ (đ©đđŠđđđ«đąđđ§ đđ„đ„đđĄ) đČđđ§đ đđąđŁđđđąđ€đđ§đ§đČđ đ€đđŠđź đŠđđ§đ đźđđŹđđąđ§đČđ đŹđđđđ đđą đ°đđ€đąđ„. đđđ€đ đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đČđđ§đ đđđ«đąđŠđđ§ đđą đđ§đđđ«đ đ€đđŠđź đŹđđ«đđ đŠđđ«đđ€đ đŠđđŠđđđ„đđ§đŁđđ€đđ§ (đŹđđđđĄđđ đąđđ§ đđđ«đą đĄđđ«đđ đąđđź đ©đđđ đŁđđ„đđ§ đđ„đ„đđĄ); đŠđđ«đđ€đ đđđđđ© đđđ«đšđ„đđĄ đ©đđĄđđ„đ đČđđ§đ đđđŹđđ«.} (đđ„-đđđđąđ đđ:đ)
1. Pertama sekali Allah s.w.t perintahkan agar kita mantapkan iman dengan:
i- beriman kepada Allah s.w.t sepenuhnya. Jangan goyah dan ragu.
ii- beriman kepada Rasul-Nya, Muhammad s.a.w dengan membenarkan apa yang dibawanya, mengikut segala dakwah dan ajaran yang dibawanya. Serta kekallah beriman selagi kamu hidup, sehingga mati.
2. Arahan supaya membelanjakan pada jalan kebajikan, sebahagian harta yang diberikan Allah kepada kita sebagai wakil / penjaga, harta itu hanya pinjaman!
Kita bukanlah pemilik hakiki harta itu, hanya sebagai ujian dari Allah s.w.t untuk melihat kebaikan kita.
3. Jika kita tidak sedekah atau infaq semasa hidup, nanti kita akan tinggalkannya dan akan menjadi milik orang lain sebagai pusaka. Jika nak jadikan ia hak kita guna dan infaqlah ia sebagaimana sepatutnya!
4. Ingatlah kain kafan itu tiada poket, yakni kita tidak boleh bawa duit masuk kubur. Tetapi kita dapat menghantar harta itu menjadi milik kita, yang akan menunggu kita di akhirat kelak.
Maka pandai-pandailah kita mencari jalan dan Lorong yang telah dibuka oleh Syari’ah, melalui amalan sedekah, wakaf, infaq dan lain-lain.
5. Mereka yang beriman dan membelanjakan hartanya pada jalan Allah akan memperoleh pahala yang amat besar!
Ingatlah harta itu hanya pinjaman, kita lni bukan pemilik hakikinya!
6. Ingat juga bahawa syarat qabul amalan adalah dengan beriman!
Jika tidak tiada akaun untuk masuk pahala itu di akhirat kelak!
Amat rugi dan malang mereka yang suka bersedekah tetapi masih kafir tidak beriman!
đș*đđČđđ đ- {đđđ§ đŠđđ§đ đđ©đ đ€đđŠđź đđąđđđ€ đđđ«đąđŠđđ§ đ€đđ©đđđ đđ„đ„đđĄ? đđđđđ§đ đđđŹđźđ„đźđ„đ„đđĄ đŠđđ§đ đđŁđđ€ đ€đđŠđź đźđ§đđźđ€ đđđ«đąđŠđđ§ đ€đđ©đđđ đđźđĄđđ§ đ€đđŠđź, đđđ§ đđ„đ„đđĄ đđđ„đđĄ đŠđđ§đ đđŠđđąđ„ đŁđđ§đŁđą đŹđđđąđ đđđ«đą đ€đđŠđź (đźđ§đđźđ€ đđđ«đąđŠđđ§); đŁđąđ€đ đ€đđŠđź đĄđđ§đđđ€ đđđ«đąđŠđđ§ (đŠđđ€đ đđđ„đđĄ đŁđđ„đđŹđ„đđĄ đđđ„đąđ„-đđđ„đąđ„đ§đČđ).} (đđ„-đđđđąđ đđ:đ)
1. Dalam ayat ini Allah s.w.t sebut sebab-sebab jemputan untuk mengajak kamu beriman kepada Tuhanmu tanpa ada sekatan lagi!
Jika kamu tidak mahu beriman juga maka itu adalah kesalahan dan kerugian kamu!
3. Firman Allah s.w.t:
{Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".
Atau supaya kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya ibu bapa kamilah yang melakukan syirik dahulu sedang kami ialah keturunan (mereka) yang datang kemudian daripada mereka. Oleh itu, patutkah Engkau (wahai Tuhan kami) hendak membinasakan kami disebabkan perbuatan orang-orang yang sesat itu?"} [Al-A’raf: 172-173].
đș*đđČđđ đ- {đđąđ đ„đđĄ đČđđ§đ đŠđđ§đźđ«đźđ§đ€đđ§ đ€đđ©đđđ đĄđđŠđđđđČđ (đđđđą đđźđĄđđŠđŠđđ) đ€đđđđ«đđ§đ đđ§-đ€đđđđ«đđ§đ đđ§ đđ„-đđźđ«đđ§ đČđđ§đ đđđ«đđ§đ đ§đČđđđ, đ€đđ«đđ§đ đđ đĄđđ§đđđ€ đŠđđ§đ đđ„đźđđ«đ€đđ§ đ€đđŠđź đđđ«đą đ đđ„đđ©-đ đđ„đąđđ (đ€đđ€đźđđźđ«đđ§) đ€đđ©đđđ đđđĄđđČđ (đąđŠđđ§) đČđđ§đ đđđ«đđ§đ -đđđ§đđđ«đđ§đ . đđđ§ (đąđ§đ đđđ„đđĄ) đŹđđŹđźđ§đ đ đźđĄđ§đČđ đđ„đ„đđĄ đđđĄđ đđđ„đđŹ, đ„đđ đą đđđĄđ đđđ§đ đđŹđąđĄđđ§đą, đđđ«đĄđđđđ© đ€đđŠđź.} (đđ„-đđđđąđ đđ:đ)
1. Allah s.w.t menyatakan bahawa Dia telah menurunkan al-Quran kepada Rasulullah s.a.w untuk memberi petunjuk dan ajaran kepada kamu.
2. Tujuan Rasulullah s.a.w diutus ialah untuk menyelamatkan manusia daripada kegelapan kufur & syirik kepada sinaran cahaya iman, dari sesat kepada petunjuk, dari syak kepada yakin!
{ÙِّÙُŰźْ۱ِŰŹَÙُÙ Ù ِّÙَ Ù±ÙŰžُّÙُÙ َÙٰŰȘِ Ű„ِÙَÙ Ù±ÙÙُّÙ۱ِ ۚ}
3. Firman Allah s.w.t juga:
{Wahai Ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Kami (Muhammad, s.a.w) dengan menerangkan kepada kamu banyak dari (keterangan-keterangan dan hukum-hukum) yang telah kamu sembunyikan dari Kitab Suci, dan ia memaafkan kamu (dengan tidak mendedahkan) banyak perkara (yang kamu sembunyikan). Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya kebenaran (Nabi Muhammad) dari Allah, dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata keterangannya.
Dengan (Al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaanNya, dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang, dengan izinNya; dan (dengannya juga) Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus.} [Al-Ma’idah: 15 & 16]
4. Allah s.w.t sangat sayang kepada kita kerana itu dihantarnya rasul dan diturunkan Kitab untuk kita mendapat petunjuk yang dapat membawa kita ke syurga & meraih redha Allah s.w.t!
đș*đđČđđ đđ- {đđđ§ đŠđđ§đ đđ©đ đ€đđŠđź đđąđđđ€ đŠđđŠđđđ„đđ§đŁđđ€đđ§ đĄđđ«đđ đđđ§đđ đ€đđŠđź đ©đđđ đŁđđ„đđ§ đđ„đ„đđĄ? - đđđđđĄđđ„ đđ„đ„đđĄ đŁđźđđ„đđĄ đČđđ§đ đŠđđ°đđ«đąđŹđą đ„đđ§đ đąđ đđđ§ đđźđŠđą (đŹđđ«đđ đŹđđ đđ„đ đąđŹđąđ§đČđ). đđąđđđ€đ„đđĄ đŹđđŠđ đđą đđ§đđđ«đ đ€đđŠđź, đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đČđđ§đ đŠđđŠđđđ„đđ§đŁđđ€đđ§ đĄđđ«đđđ§đČđ đŹđđ«đđ đđźđ«đźđ đđđ«đ©đđ«đđ§đ đŹđđđđ„đźđŠ đ€đđŠđđ§đđ§đ đđ§ (đđđđą đŠđđ§đ đźđđŹđđą đđđ€đ€đđĄ). đđđ«đđ€đ đąđđź đ„đđđąđĄ đđđŹđđ« đđđ«đŁđđđ§đČđ đđđ«đąđ©đđđ đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đČđđ§đ đŠđđŠđđđ„đđ§đŁđđ€đđ§ đĄđđ«đđđ§đČđ đŹđđ«đđ đđźđ«đźđ đđđ«đ©đđ«đđ§đ đŹđđŹđźđđđĄ đąđđź. đđđ§ đđąđđ©-đđąđđ© đŹđđđź đ©đźđđ€ đđđ«đą đ€đđđźđđ§đČđ, đđ„đ„đđĄ đŁđđ§đŁđąđ€đđ§ (đđđ„đđŹđđ§) đČđđ§đ đŹđđđđąđ€-đđđąđ€đ§đČđ. đđđ§ (đąđ§đ đđđ„đđĄ), đđ„đ„đđĄ đđđĄđ đđđ§đđđ„đđŠ đđđ§đ đđđđĄđźđđ§đđČđ đđ€đđ§ đđ©đ đČđđ§đ đ€đđŠđź đ€đđ«đŁđđ€đđ§.} (đđ„-đđđđąđ đđ:đđ)
1. Ayat ini adalah galakan agar kita segera bersedekah sebelum harta kita menjadi milik orang lain!
Jangan bakhil dan kupit untuk membelanjakan harta kamu pada jalan Allah!
2. Harta yang ada di tangan kamu, yang diberi oleh Allah s.w.t; jika tidak diguna akhirnya akan diambil balik oleh Allah s.w.t, maka tiada makna kamu bakhil kerana dunia ini samada kamu akan tinggalkannya (mati) atau ia akan meninggalkan kamu apabila sudah rosak!
4. Ulama' ada beberapa pandangan tentang maksud pembukaan (ۧÙÙŰȘŰ) ini:
i- ada kata sebelum Perjanjian Damai Hudaibiyah iaitu pada bulan Zul-Qi’dah, Tahun ke-7 H.
ii- ada ulama' kata ia adalah Pembukaan Kota Makkah pada bulan Ramadhan Tahun ke-8H.
5. Kerana itu Rasulullah s.a.w melarang dari mencela para sahabat Baginda R.anhum:
Ùۧ ŰȘَŰłُŰšُّÙۧ ŰŁَŰ”ْŰَِۧۚÙ؛ ÙَŰ„ِÙَّ ŰŁَŰَŰŻَÙُÙ ْ ÙَÙْ ŰŁَÙْÙَÙَ Ù ِŰ«ْÙَ ŰŁُŰُŰŻٍ ۰َÙَŰšًۧ Ù َۧ ŰŁَŰŻْ۱َÙَ Ù ُŰŻَّ ŰŁَŰَŰŻِÙِÙ ْ ÙَÙَۧ ÙَŰ”ِÙÙَÙُ
"Janganlah kamu mencela para sahabatku. Kerana sesungguh, seandainya salah seorang di antara kamu menginfakkan emas sebesar Gunung Uhud, ia tidak akan sebanding dengan satu mud (cupak) yang diinfakkan oleh salah seorang dari mereka, bahkan tidak juga setengahnya." [HR Bukhari & Muslim].
6. Kita dengan sahabat ini jangan main-main jangan menjadi seperti golongan Syi’ah yang menjadikannya sebagai zikir mereka.
7. Orang yang berjihad & memberi nafkah, membelanjakan harta sebelum Pembukaan itu lebih besar pahalanya kerana berada di dalam peringkat susah dan awal Islam, iman masih teruji.
8. Tetapi ingat bagi semua yang bersedekah ini; samada yang terdahulu dan yang terkemudian, Allah s.w.t sediakan pahala yang sebaiknya.
9. Ingatlah bahawa đđ„đ„đđĄ đđđĄđ đđđ§đđđ„đđŠ đđđ§đ đđđđĄđźđđ§đđČđ đđ€đđ§ đđ©đ đČđđ§đ đ€đđŠđź đ€đđ«đŁđđ€đđ§, setiap sedekah dan nafkah kamu akan dicatat dan dibalas dengan setimpalnya. Jangan bimbang, tidak perlu kamu berbangga dan menunjuk-nunjuk!
đș*đđČđđ đđ- {đđąđđ©đđ€đđĄ đšđ«đđ§đ đ§đČđ đČđđ§đ đŠđđĄđź đŠđđŠđđđ«đąđ€đđ§ đ©đąđ§đŁđđŠđđ§ đ€đđ©đđđ đđ„đ„đđĄ, đŹđđđđ đđą đ©đąđ§đŁđđŠđđ§ đČđđ§đ đđđąđ€ (đąđ€đĄđ„đđŹ) đŹđźđ©đđČđ đđ„đ„đđĄ đŠđđ„đąđ©đđ-đ đđ§đđđ€đđ§ đđđ„đđŹđđ§đ§đČđ? đđđ§ (đŹđđ„đđąđ§ đąđđź) đąđ đđ€đđ§ đđđ«đšđ„đđĄ đ©đđĄđđ„đ đČđđ§đ đđđŹđđ«!} (đđ„-đđđđąđ đđ:đđ)
1. Dalam ayat ini Allah s.w.t membuat analogi bandingan; kita bersedekah ini seolah kita memberi hutang/pinjaman kepada Allah s.w.t.
2. Maknanya apabila kita beri hutang kepada orang, ia akan dibayar balik. Yakni jika kita bersedekah kerana Allah, seolah kita beri hutang kepada Allah, maka pahalanya mesti dapat, bahkan berlipat ganda lagi balasannya.
3. Tetapi ingat kita wajib ikhlas lillahi-Ta’ala, buat semua itu kerana Allah, bukan kerana nak bermuka dan menunjuk-nunjuk!
đ đđđ§đźđđźđ© & đ đđđđđĄ:
1. đđČđđ đ- {đđđ«đąđŠđđ§đ„đđĄ đ€đđŠđź đ€đđ©đđđ đđ„đ„đđĄ đđđ§ đđđŹđźđ„đđČđ}- ayat ini menjadi dalil kepada seorang insan untuk meralisasikan imannya dan mantapkannya. Yakni wajib kita tajdid (perbaharui iman) setiap waktu.
Bila kita rasa iman kita lemah dan goyah, dikacau syaitan dan godaan dunia yang lagha terus kita minta perlindungan dengan Allah s.w.t dengan ucapkan:
{ ŰŁَŰčُÙ۰ُ ŰšِۧÙÙَّÙِ Ù ِÙَ ۧÙŰŽَّÙŰ·َۧÙِ ۧÙ۱َّŰŹِÙÙ }
Syaitan akan hasut kita agar tidak bersedekah kerana takut fakir & hilang harta!
Maka Allah s.w.t kembarkan beriman kepada Allah s.w.t & beri nafkah.
Allah juga ungkit, harta yang kamu nafkahkan itu adalah apa yang Allah beri kamu pinjam!
Hadis dari Abdullah bin Amr bin Ash r.a, bahawa Nabi s.a.w bersabda:
Ű„Ù Ű§ÙŰ„ÙÙ Ű§Ù ÙÙَŰźْÙَÙُ ÙِÙ ŰŹَÙÙِ ŰŁَŰَŰŻِÙÙ ُ ÙَÙÙ َۧ ÙَŰźْÙَÙُ ۧÙŰ«َّÙŰšُ Ùَۧ۳ْŰŁَÙُÙۧ ۧÙÙÙَ ŰŁَÙْ ÙُÙŰŹَŰŻِّŰŻَ ۧÙِŰ„ÙÙ َۧÙَ ÙِÙ ÙُÙُÙŰšِÙُÙ
“Sesungguhnya iman itu boleh pudar/lemah dalam hati kamu, sebagaimana kain boleh menjadi pudar. Kerana itu, berdoalah kepada Allah untuk memperbarui iman di hati kamu.” [HR Hakim].
*Yakni sentiasa berdoa dan perbanyakkan amal ibadat kita.
Sedekah=dari harta yg baik, kita dalam keadaan tenang waktu bersedekah (bukan paksaan),tidak mengungkit.
2. đđČđđ đ- {Dđđ§ đđđ„đđ§đŁđđ€đđ§đ„đđĄ (đ©đđđ đŁđđ„đđ§ đ€đđđđŁđąđ€đđ§) đŹđđđđĄđđ đąđđ§ đđđ«đą đĄđđ«đđ đđđ§đđ (đ©đđŠđđđ«đąđđ§ đđ„đ„đđĄ) đČđđ§đ đđąđŁđđđąđ€đđ§đ§đČđ đ€đđŠđź đŠđđ§đ đźđđŹđđąđ§đČđ đŹđđđđ đđą đ°đđ€đąđ„.}- ayat ini menunjukkan segala harta yang kita miliki ini bukan milik kita secara hakiki. Ia datang dari orang yang meninggalkannya untuk kita atau hanya rezeki pinjaman dari Allah s.w.t sahaja!
Kita hanya pengurusnya sahaja, maka jadilah pengurus yang bijak yang dapat memberi Manfaat untuk akhirat kita kelak!
ii- Rasulullah s.a.w bersabda:
ï»łَï»ُï»źï»ُ ïșï»ْï»َïșْïșȘُ ï»Łَïșï»ِï»° ï»Łَïșï»ِï»° ïșِï»§َّﻀَïș ï»َï»Șُ ï»Łِﻊْ ï»Łَïșï»ِï»Șِ ïșَﻌَïșٌ ï»Łَïș ïșَï»َï»َ ï»َïșَï»ْﻚَï»° ïșَï»ْ ï»َïșِïșČَ ï»َïșَïșْï» َï»° ïșَï»ْ ïșَï»ْï»َï»° ï»َïșï»ْïșَﻚَï»° ï»َï»Łَïș ïșłِï»źَï»Ż ïș«َï»ِï»َ ï»َï»Źُï»źَ ïș«َïșﻫِïșٌ ï»َïșَïșïșِï»ُï»Șُ ï»ِï» ï»šَّïșïș±ِ
Seorang hamba berkata, “Harta-hartaku.”
Sedangkan hartanya itu hanyalah tiga:
i- apa yang ia makan dan telah rosak,
ii- apa yang dia pakai dan telah lusuh,
iii- apa yang ia sedekahkan dan itu adalah sebenarnya harta yang ia kumpulkan.
Harta selain itu akan hilang dan diberi pada orang-orang yang ia tinggalkan.” (HR. Muslim no. 2959)
iii- Hadis pernah ditanya kepada seorang Badwi tentang siapakah pemilik untanya? Dia menjawab bahawa ia adalah milik Allah dan ada dekatku.
3. đđČđđ đ- {đđąđ đ„đđĄ đČđđ§đ đŠđđ§đźđ«đźđ§đ€đđ§ đ€đđ©đđđ đĄđđŠđđđđČđ (đđđđą đđźđĄđđŠđŠđđ) đ€đđđđ«đđ§đ đđ§-đ€đđđđ«đđ§đ đđ§ đđ„-đđźđ«đđ§ đČđđ§đ đđđ«đđ§đ đ§đČđđđ,}- ayat ini menunjukkan kasih sayang dan rahmat Allah s.w.t kepada manusia.
Setelah dicipta manusia dihantarnya seorang rasul yang disokong dengan tanda-tanda dan mukjizat yang dapat dipercayai. Inilah keprihatinan Allah s.w.t terhadap hamba-Nya agar menjadi manusia yang diredhai Allah s.w.t.
Ayat ini juga menunjukkan kepada kita bahawa bukan sekadar di hantar rasul, juga diturunkan bersama dengan Kitab untuk menyatakan kebenarannya.
4. đđČđđ đđ- {đđąđđđ€đ„đđĄ đŹđđŠđ đđą đđ§đđđ«đ đ€đđŠđź, đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đČđđ§đ đŠđđŠđđđ„đđ§đŁđđ€đđ§ đĄđđ«đđđ§đČđ đŹđđ«đđ đđźđ«đźđ đđđ«đ©đđ«đđ§đ đŹđđđđ„đźđŠ đ€đđŠđđ§đđ§đ đđ§ (đđđđą đŠđđ§đ đźđđŹđđą đđđ€đ€đđĄ).}- kata ulama' ayat ini adalah dalil bahawa dalam amal soleh itu- orang yang cepat dan segera melakukannya adalah lebih afdhal dan lebih baik daripada orang yang melengah-lengahkannya.
ii- menjadi kewajipan kepada kita untuk menghormati para sahabat Nabi S.A.W.
Jangan merendahkan apatah lagi menghina dan memburuk-burukan mereka r.anhum dengan tuduhan jahat yang tidak berasas. Mereka telah diberi kelebihan yang besar oleh Allah swt.
5. đđČđđ đđ- {đđąđđ©đđ€đđĄ đšđ«đđ§đ đ§đČđ đČđđ§đ đŠđđĄđź đŠđđŠđđđ«đąđ€đđ§ đ©đąđ§đŁđđŠđđ§ đ€đđ©đđđ đđ„đ„đđĄ}- ayat ini adalah satu galakan untuk bersedekah.
Allah buat analogi orang yang bersedekah seolah memberi hutang yang baik kepada Allah s.w.t!
Syarat untuk sedekah itu menjadi baik dan besar pahala { Ùَ۱ْ۶ًۧ ŰَŰłَÙًۭۧ}:
i- mesti daripada harta yang baik dan elok!
ii- kita keluarkannya dengan redha, jiwa yang tenang & ikhlas. Bukan kerana terpaksa atau dengan marah-marah.
iii- beri dengan baik, jangan mengungkit-ungkitnya. Pahala akan hilang dengan sebab ungkitan.
Kata ulama' tadabbur, kenapa Allah s.w.t namakan sedekah itu sebagai hutang kepada Allah?
Jawapan: Ini menunjukkan bahawa orang yang bagi sedekah itu dekat dengan Allah s.w.t, pahala dan kelebihannya amat besar dan dekat sekali dengan Allah.
Semoga kita tidak berasa berat untuk bersedekah!
Hari ini adalah hari bersejarah bai rakyat Malaysi iaitu hari mengundi PRU ke 15. Semoga Allah memberi petunjuk kepada kita, semoga orang yang kita pilih boleh memberi kebaikan kepada agama dan negara kita, lantiklah pemimpin yang baik-baik dari kalangan kami.
Semoga Allah berkati dan beri pertolongan & kemenangan.
đđČđ¶đđđ¶đœđ đ¶’đđ¶đ.
♥ đđđ«đ đđđđ đŒđđđ 25 đ.đđđđŁđ 1444đ = 20/11/2022 đđđĄđđ„đđš đđȘđđȘđ đżđ§. đŒđđȘ đŒđŁđđš đđđđđŁđ - đđđđšđđ§ đđȘđ§đđ đđĄ-đđđđđ (04) đŒđźđđ© [12-15]♥
đ
đ đđ«đđ§đ đđźđ€đŠđąđ§ đđąđŹđąđ«đđŠđą đđđĄđđČđ, đđźđ§đđđąđȘđąđ§ đđąđŹđđ„đźđđźđ§đ đą đđłđđ & đđđ§đČđđŹđđ„đđ§ đđđ«đđ€đ.đ
đ đđźđȘđđđđąđŠđđĄ:
1. Dalam siri ini Allah s.w.t ceritakan tentang orang mukmin yang disirami cahaya, perjalanan mereka cerah & disuluh cahaya yang terang-benderang.
2. Manakala golongan munafiqin akan diselubungi kegelapan dan azab yang dahsyat.
3. Pada waktu itu tiada guna lagi penyesalan mereka di akhirat kelak.
4. Munasabah ayat:
i- Setelah Allah s.w.t perintahkan kita untuk beriman dan berinfaq fi-sabilillah, kemudian Allah sebutkan kenapa & galakan-galakan agar kita terus beriman & berinfaq.o
ii- antara sebabnya ialah Rasul & ⁹ ada di depan mata mereka, apa lagi yang menghalang mereka daripada beriman & berinfaq??
iii- Allah mengungkit lagi bahawa harta itu bukan milik hakiki manusia bahkan harta yang Allah beri pinjam sahaja untuk menguruskannya.
Maka kenapa kamu bakhil???
iv- Allah nyatakan orang yang mendapat kedudukan yang tinggi iaitu mereka yang beriman pada awal Islam dan amal kebajikan yang mereka lakukan semasa kesusahan seperti jihad & sedekah amat tinggi nilainya!
v- Lalu dalam ayat-ayat ini Allah sebut akan keadaan & balasan mereka di Akhirat kelak hasil dari iman & infaq mereka!
Mereka akan mendapat kebahagian di akhirat kelak!
ŰŁَŰčُÙ۰ُ ŰšَِۧÙÙَّÙِ ۧÙŰłَّÙ ِÙŰčِ ۧÙْŰčَÙِÙÙ ِ Ù ِÙْ ۧÙŰŽَّÙْŰ·َۧÙِ ۧÙ۱َّŰŹِÙÙ ِ
đș*đđČđđ đđ- {(đđ§đ đđđ„đđĄ) đ€đđđąđ€đ đđ§đ đ€đđź đŠđđ„đąđĄđđ (đ©đđđ đĄđđ«đą đ€đąđđŠđđ): đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đČđđ§đ đđđ«đąđŠđđ§, đ„đđ„đđ€đą đđđ§ đ©đđ«đđŠđ©đźđđ§, đđđĄđđČđ (đąđŠđđ§ đđđ§ đđŠđđ„ đŹđšđ„đđĄ) đŠđđ«đđ€đ đđđ«đ đđ«đđ€ đđđ©đđ đđą đĄđđđđ©đđ§ đŠđđ«đđ€đ đđđ§ đđą đŹđđđđ„đđĄ đ€đđ§đđ§ đŠđđ«đđ€đ (đŹđđŠđđŹđ đŠđđ«đđ€đ đđđ«đŁđđ„đđ§, đŹđđ«đđ đđąđ€đđđđ€đđ§ đ€đđ©đđđ đŠđđ«đđ€đ): "đđđ«đąđđ đČđđ§đ đŠđđ§đ đđŠđđąđ«đđ€đđ§ đ€đđŠđź đ©đđđ đĄđđ«đą đąđ§đą, (đ€đđŠđź đđ€đđ§ đđđ«đšđ„đđĄ) đđČđźđ«đ đ đČđđ§đ đŠđđ§đ đđ„đąđ« đđą đđđ°đđĄđ§đČđ đđđđđ«đđ©đ đŹđźđ§đ đđą, đ€đđ€đđ„ đ€đđŠđź đđą đđđ„đđŠđ§đČđ; đČđđ§đ đđđŠđąđ€đąđđ§ đąđđź đđđđ„đđĄ đ€đđŠđđ§đđ§đ đđ§ đČđđ§đ đđđŹđđ«".} (đđ„-đđđđąđ đđ:đđ)
1. Allah gambarkan keadaan orang mukmin & mukminat di Akhirat yang berjalan dengan cahaya dan penuh dengan sinaran & lingkungan cahaya! Lalu dengan adanya cahaya itu mereka dapat berjalan dengan cepat & selamat.
2. Allah s.w.t sebut kedua-dua { Ù±ÙْÙ ُŰ€ْÙ ِÙِÙÙَ ÙَÙ±ÙْÙ ُŰ€ْÙ ِÙَÙٰŰȘِ} dalam ayat ini menunjukkan galakan beriman, berinfaq & bersedekah untuk kesemua yang beriman tidak kira lelaki atau perempuan.
3. Kegelapan itu ialah ketika mahu berjalan di atas titian Sirat yang Allah s.w.t letakkan atas neraka Jahannam!
4. Kata Ibnu Kathir rhm. tentang
i- ketika mula-mula berhimpun di padang Mahsyar suasananya cerah, matahari dekat di atas kepala.
ii- kemudian ketika mahu melintasi titian Sirat adalah gelap gelita, titian itu pula merentasi neraka di bawahnya.
5. Firman Allah s.w.t:
{“(Iaitu) pada hari (ketika) bumi diganti dengan bumi yang lain dan (demikian pula) langit, dan meraka semuanya (di padang Mahsyar) berkumpul menghadap ke hadirat Allah yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” (Ibrahim: 48)
6. Hadis- Rasulullah s.a.w ditanya mengenai manusia pada ketika itu. Lalu Nabi s.a.w menjawab: "Mereka berada di dalam gelap sebelum melintas sirat." [HR Muslim].
7. Ketika inilah terpisahnya orang mukmin & orang kafir:
i- Orang mukmin dengan cahayanya terus berjalan merentasi Titian. Mereka juga diberi khabar gembira ketika ini.
Allah memberitahu bahawa: KđđŠđź đđ€đđ§ đđđ«đšđ„đđĄ đđČđźđ«đ đ đČđđ§đ đŠđđ§đ đđ„đąđ« đđą đđđ°đđĄđ§đČđ đđđđđ«đđ©đ đŹđźđ§đ đđą, đ€đđ€đđ„ đ€đđŠđź đđą đđđ„đđŠđ§đČđ; đČđđ§đ đđđŠđąđ€đąđđ§ đąđđź đđđđ„đđĄ đ€đđŠđđ§đđ§đ đđ§ đČđđ§đ đđđŹđđ«!
ii- Manakala orang munafiq tertinggal di belakang mereka, cahaya bergerak bersama orang beriman. Mereka terus dalam kegelapan meraba-raba jalannya.
iii- Mereka berjalan sekali ke Sirat, kerana atas dunia dulu munafiq juga menyertai orang mukmin dalam aktiviti semasa dunia cuma mereka tidak ikhlas dan berpura beriman lalu cahayanya padam!
đș*đđČđđ đđ- {(đđ§đ đđđ„đđĄ) đŹđđŠđđŹđ đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đŠđźđ§đđđąđ€, đ„đđ„đđ€đą đđđ§ đ©đđ«đđŠđ©đźđđ§ (đČđđ§đ đŹđđđđ§đ đŠđđ«đđđ-đ«đđđ đđđ„đđŠ đ đđ„đđ©-đ đđ„đąđđ đ©đđđ đĄđđ«đą đ€đąđđŠđđ), đđđ«đ€đđđ đ€đđ©đđđ đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đČđđ§đ đđđ«đąđŠđđ§: "đđźđ§đ đ đźđ„đđĄ đ€đđŠđą, đđąđđ«đ„đđĄ đ€đđŠđą đŠđđ§đ đđŠđđąđ„ đŹđđđąđ€đąđ đđđ«đą đđđĄđđČđ đ€đđŠđź". (đđđ„đź) đđąđ€đđđđ€đđ§ (đ€đđ©đđđ đŠđđ«đđ€đ đŹđđđđ«đ đŠđđ§đ đđŁđđ€-đđŁđđ€): "đđđ„đąđ€đ„đđĄ đ€đđŠđź đ€đ đđđ„đđ€đđ§đ , đ€đđŠđźđđąđđ§ đđđ«đąđ„đđĄ đđđĄđđČđ (đđą đŹđđ§đ)", đŹđđ«đđ đđąđđđđ€đđ§đ„đđĄ đđą đđ§đđđ«đ đŠđđ«đđ€đ (đČđđ§đ đđđ«đąđŠđđ§ đđđ§ đČđđ§đ đŠđźđ§đđđąđ€ đąđđź) đŹđđđźđđĄ đđđŠđđšđ€ đČđđ§đ đŠđđŠđ©đźđ§đČđđą đ©đąđ§đđź, đđą đŹđđđđ„đđĄ đđđ„đđŠđ§đČđ đŠđđ§đ đđ§đđźđ§đ đą đ«đđĄđŠđđ (đđČđźđ«đ đ đđđ§ đ§đąđ€đŠđđ), đđđ§ đđą đŹđđđđ„đđĄ đ„đźđđ«đ§đČđ, đđđ«đą đŹđąđđź đđđ«đđđ©đđ (đ§đđ«đđ€đ) đđđ§ đđłđđ đŹđđ€đŹđ.} (đđ„-đđđđąđ đđ:đđ)
1. Lalu đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đŠđźđ§đđđąđ€, đ„đđ„đđ€đą đđđ§ đ©đđ«đđŠđ©đźđđ§ đČđđ§đ đŹđđđđ§đ đŠđđ«đđđ-đ«đđđ đđđ„đđŠ đ đđ„đđ©-đ đđ„đąđđ đ©đđđ đĄđđ«đą đ€đąđđŠđđ, merayu meminta đ€đđ©đđđ đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đČđđ§đ đđđ«đąđŠđđ§, agar menunggu mereka dan memberikan sedikit cahaya kepada mereka.
2. Tetapi tiada guna lagi rayuan & penyesalan, bahkan dikatakan kepada mereka dengan ejekan dan hinaan agar kembali ke belakang mencari cahaya mereka.
3. Malaikat pun bosan mendengar rayuan mereka yang tiada faedah ini lalu mengadakan sebuah tembok yang memisahkan antara orang mukmin & orang munafiq itu.
4. Tembok itu mempunyai pintu đđą đŹđđđđ„đđĄ đđđ„đđŠđ§đČđ đŠđđ§đ đđ§đđźđ§đ đą đ«đđĄđŠđđ đđČđźđ«đ đ đđđ§ đ§đąđ€đŠđđnya bagi orang mukmin đđđ§ đđą đŹđđđđ„đđĄ đ„đźđđ«đ§đČđ, đđđ«đą đŹđąđđź đđđ«đđđ©đđ đ§đđ«đđ€đ đđđ§ đđłđđ đŹđđ€đŹđ untuk golongan munafiq & kufur.
5. Munasabah ayat: Ayat 13 Allah ceritakan tentang orang mukmin manakala dalam ayat 14 ini adalah tentang orang munafiq!
6. Hadis- Rasulullah s.a.w bersabda bahawa manusia akan ikut dan bersama apa yang dia sembah di dunia dulu apabila Allah s.w.t kumpulkan manusia di Padang Mahsyar kelak. [HR Bukhari & Muslim].
đș*đđČđđ đđ- {(đđđđ đŹđđđ đąđđź) đŠđđ«đđ€đ (đČđđ§đ đŠđźđ§đđđąđ€) đŠđđ§đČđđ«đź đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đČđđ§đ đđđ«đąđŠđđ§ (đŹđđŠđđąđ„ đđđ«đ€đđđ): "đđźđ€đđ§đ€đđĄ đ€đđŠđą đđđ«đđđŠđ©đźđ« đ đđźđ„ đđđ§đ đđ§ đ€đđŠđź (đđą đđźđ§đąđ đđđĄđźđ„đź)?" đđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đČđđ§đ đđđ«đąđŠđđ§ đŠđđ§đŁđđ°đđ: "đđđ§đđ«! đđ€đđ§ đđđđđ©đą đ€đđŠđź đđđ„đđĄ đŠđđŠđđąđ§đđŹđđ€đđ§ đđąđ«đą đ€đđŠđź (đđđ§đ đđ§ đ©đđ«đđźđđđđ§ đŠđźđ§đđđąđ€) đđđ§ đ€đđŠđź đđđ„đđĄ đŠđđ§đźđ§đ đ đź-đ§đźđ§đ đ đź (đ€đđđąđ§đđŹđđđ§ đźđŠđđ đđŹđ„đđŠ), đđđ§ đ€đđŠđź đ©đźđ„đ đ«đđ đź-đ«đđ đź (đđđ«đĄđđđđ© đ©đđ«đ€đđ«đ-đ©đđ«đ€đđ«đ đđ đđŠđ) đŹđđ«đđ đ€đđŠđź đđąđ©đđ«đđđČđđ€đđ§ đšđ„đđĄ đđ§đ đđ§-đđ§đ đđ§ đ€đšđŹđšđ§đ (đźđ§đđźđ€ đŠđđ§đđđ©đđą đŠđđ€đŹđźđ đ€đđŠđź), đŹđđĄđąđ§đ đ đđ„đđĄ đđđđđ§đ đ§đČđ (đŠđđźđ) đČđđ§đ đđąđđđđđ©đ€đđ§ đšđ„đđĄ đđ„đ„đđĄ (đ€đđ©đđđ đ€đđŠđź). đđđ§ (đŹđđ„đđąđ§ đąđđź), đ€đđŠđź đ©đźđ„đ đđąđ©đđ«đđđČđđ€đđ§ đšđ„đđĄ đđąđŹđąđ€đđ§ đđČđđąđđđ§ đđđ§đ đđ§ (đ©đđ§đ đđŠđ©đźđ§đđ§) đđ„đ„đđĄ (đŹđđŠđđđ-đŠđđđ đđđ§ đŠđđ„đźđ©đđ€đđ§ đđłđđđđČđ).} (đđ„-đđđđąđ đđ:đđ)
1. Golongan munafiq itu terus merayu-rayu lagi, memanggil orang mukmin dengan mengungkit bahawa bukan bukankah kita dulu duduk bersama, bercampur gaul hidup bersama!
2. Tetapi malangnya mereka telah membinasakan diri mereka sendiri dengan sifat-sifat mereka yang buruk ini:
i- mereka adalah munafiq yang menzahirkan Islam tetapi dalam hatinya kufur!
ii- mereka suka keburukan menimpa orang mukmin. Menunggu-nunggu ujian atau bala ke atas orang mukmin, bila ada mereka bergembira dengannya!
iii- mereka juga syak & ragu-ragu akan perkara agama dan ajaran Rasulullah s.a
iv- diperdayakan oleh angan-angan kosong untuk mencapai maksudnya sehinggalah mati. Tangguh beriman sehingga mati!
v- mereka juga terpedaya dengan bisikan dan ajakan syaitan.
*Iaitu syaitan memperdaya & menghasut untuk melakukan kejahatan sambil membisikkan bahawa Allah itu amat Pengampun lagi Maha Pengasihani!
đș*đđČđđ đđ- {"đđ„đđĄ đąđđź, đ©đđđ đĄđđ«đą đąđ§đą đđąđđđ€ đđąđđđ«đąđŠđ đ©đđ§đđđźđŹ đđąđ«đą đđđ«đą đ€đđŠđź, đđđ§ đđąđđđ€ đŁđźđ đ đđđ«đą đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đ€đđđąđ«. đđđŠđ©đđ đđąđ§đ đ đđ„ đ€đđŠđź đąđđ„đđĄ đ§đđ«đđ€đ, đ§đđ«đđ€đđ„đđĄ đŹđđĄđđŁđ đ©đđ§đšđ„đšđ§đ đ€đđŠđź, đđđ§ đąđđźđ„đđĄ đŹđđđźđ«đźđ€-đđźđ«đźđ€ đđđŠđ©đđ đ€đđŹđźđđđĄđđ§ đ€đđŠđź!"} (đđ„-đđđđąđ đđ:đđ)
1. Apakah nasib mereka yang munafiq ini? Akhir kesudahan mereka adalah neraka Jahannam & azab yang pedih.
2. Mereka tidak akan dapat menebus atau melepaskan diri mereka juga orang-orang kafir yang lain.
3. Maka nerakalah akan menjadi tempat tinggal mereka serta đąđđźđ„đđĄ đŹđđđźđ«đźđ€-đđźđ«đźđ€ đđđŠđ©đđ đ€đđŹđźđđđĄđđ§!
4. Kata ulama' tadabbur: Melalui ayat ini kita dapati bahawa menjadi hak bagi orang mukmin untuk membaca & tadabbur ayat ini dengan sepenuh hati:
i- jangan kita biasakan perbuatan menangguh taubat dan berpaling dari melakukan kesalahan! Menyesali & meninggalkannya terus dengan segera sebelum tiba hari yang tiada tebusan dan tiada guna penyesalan!
đ đđđ§đźđđźđ© & đ đđđđđĄ:
1. đđČđđ đđ- {(đđ§đ đđđ„đđĄ) đ€đđđąđ€đ đđ§đ đ€đđź đŠđđ„đąđĄđđ (đ©đđđ đĄđđ«đą đ€đąđđŠđđ): đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đČđđ§đ đđđ«đąđŠđđ§, đ„đđ„đđ€đą đđđ§ đ©đđ«đđŠđ©đźđđ§, đđđĄđđČđ (đąđŠđđ§ đđđ§ đđŠđđ„ đŹđšđ„đđĄ)}- dalam ayat ini Allah sebut asing antara đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đČđđ§đ đđđ«đąđŠđđ§, đ„đđ„đđ€đą đđđ§ đ©đđ«đđŠđ©đźđđ§, seperti mana dalam beberapa ayat Madaniyyah lain.
Firman Allah s.w.t:
{Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka.} [al-Ahzab: 35].
i- Ayat ini memberi peringatan kepada kita bahawa bahagian wanita & lelaki dalam bab keimanan kepada Allah, sudut pahala & jalan untuk berlumba ke syurga adalah sama.
Kecuali dalam beberapa perkara khas yang Allah s.w.t khususkan untuk lelaki atau khas untuk wanita.
Ia tidak banyak contohnya: dalam bab iman, akad nikah, harta pusaka dan beberapa hal yang akan disebut dengan dalil yang khas.
Maka para muslimat, teruskan beramal & melakukan ketaatan dengan bersungguh & ikhlas kepada Allah s.w.t.
Ini adalah satu galakan yang besar bagi kaum muslimat.
ii- Ayat ini juga untuk membatalkan pegangan puak yahudi yang mengatakan bahawa wanita adalah golongan yang dilaknat & golongan kelas dua yang banyak haknya dibuang dalam agama mereka.
2. đđČđđ đđ- {(đđ§đ đđđ„đđĄ) đŹđđŠđđŹđ đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đŠđźđ§đđđąđ€, đ„đđ„đđ€đą đđđ§ đ©đđ«đđŠđ©đźđđ§ (đČđđ§đ đŹđđđđ§đ đŠđđ«đđđ-đ«đđđ đđđ„đđŠ đ đđ„đđ©-đ đđ„đąđđ đ©đđđ đĄđđ«đą đ€đąđđŠđđ), đđđ«đ€đđđ đ€đđ©đđđ đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đČđđ§đ đđđ«đąđŠđđ§}- ayat ini menunjukkan bahawa golongan munafiqin akan bersama dengan kumpulan mukmin pada awalnya, setelah tiba masanya mereka akan kehilangan cahayanya lalu akan terpisah dari golongan mukmin.
Firman Allah s.w.t:
{Perbandingan hal mereka (golongan yang munafik itu) samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun).} [Al-Baqarah: 17].
Kata ulama' tadabbur: Cahaya itu akan diberi mengikut tahap keimanan, apabila imannya kuat maka cahanya akan terang benderang, jika imannya kurang- cahayanya juga akan malap. Manakala bagi golongan munafiqin kerana tiada iman, cahanyanya padam terus dan akan berada dalam kegelapan!
3. đđČađ đđ- {đŹđđ«đđ đđąđđđđ€đđ§đ„đđĄ đđą đđ§đđđ«đ đŠđđ«đđ€đ (đČđđ§đ đđđ«đąđŠđđ§ đđđ§ đČđđ§đ đŠđźđ§đđđąđ€ đąđđź) đŹđđđźđđĄ đđđŠđđšđ€ đČđđ§đ đŠđđŠđ©đźđ§đČđđą đ©đąđ§đđź, đđą đŹđđđđ„đđĄ đđđ„đđŠđ§đČđ đŠđđ§đ đđ§đđźđ§đ đą đ«đđĄđŠđđ (đđČđźđ«đ đ đđđ§ đ§đąđ€đŠđđ), đđđ§ đđą đŹđđđđ„đđĄ đ„đźđđ«đ§đČđ, đđđ«đą đŹđąđđź đđđ«đđđ©đđ (đ§đđ«đđ€đ) đđđ§ đđłđđ đŹđđ€đŹđ.}- persoalan kenapa dibuat pintu antara tembok itu?
Jawapan:
i- untuk memudahkan kawalan, apabila mahu dipilih orang mukmin untuk masuk ke dalam syurga & nikmat.
ii- Untuk mengecewakan dan menambahkan sakit hati golongan munafiqin! Mereka berjalan bersama dengan orang mukmin, tetapi apabila tiba saat pemisah mereka akan dihalang dan ditutup cahayanya! Terkandas & terhalang dari memasuki pintu yang membawa kepada syurga & nikmat. Tertinggal dan meraba-raba dalam kegelapan dan kesesatan!
4. đđČđđ đđ- {(đđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đČđđ§đ đđđ«đąđŠđđ§ đŠđđ§đŁđđ°đđ: "đđđ§đđ«! đđ€đđ§ đđđđđ©đą đ€đđŠđź đđđ„đđĄ đŠđđŠđđąđ§đđŹđđ€đđ§ đđąđ«đą đ€đđŠđź (đđđ§đ đđ§ đ©đđ«đđźđđđđ§ đŠđźđ§đđđąđ€) đđđ§ đ€đđŠđź đđđ„đđĄ đŠđđ§đźđ§đ đ đź-đ§đźđ§đ đ đź (đ€đđđąđ§đđŹđđđ§ đźđŠđđ đđŹđ„đđŠ), đđđ§ đ€đđŠđź đ©đźđ„đ đ«đđ đź-đ«đđ đź (đđđ«đĄđđđđ© đ©đđ«đ€đđ«đ-đ©đđ«đ€đđ«đ đđ đđŠđ) đŹđđ«đđ đ€đđŠđź đđąđ©đđ«đđđČđđ€đđ§ đšđ„đđĄ đđ§đ đđ§-đđ§đ đđ§ đ€đšđŹđšđ§đ (đźđ§đđźđ€ đŠđđ§đđđ©đđą đŠđđ€đŹđźđ đ€đđŠđź), đŹđđĄđąđ§đ đ đđ„đđĄ đđđđđ§đ đ§đČđ (đŠđđźđ) đČđđ§đ đđąđđđđđ©đ€đđ§ đšđ„đđĄ đđ„đ„đđĄ (đ€đđ©đđđ đ€đđŠđź). đđđ§ (đŹđđ„đđąđ§ đąđđź), đ€đđŠđź đ©đźđ„đ đđąđ©đđ«đđđČđđ€đđ§ đšđ„đđĄ đđąđŹđąđ€đđ§ đđČđđąđđđ§ đđđ§đ đđ§ (đ©đđ§đ đđŠđ©đźđ§đđ§) đđ„đ„đđĄ (đŹđđŠđđđ-đŠđđđ đđđ§ đŠđđ„đźđ©đđ€đđ§ đđłđđđđČđ).}- dalam ayat ini Allah s.w.t menyebut 4 sebab kebinasaan & kekecewaan manusia.
i- pertama sekali mereka telah membuat fitnah ke atas diri sendiri dengan tidak mahu beriman!
ii- Fitnah (Ù±ÙۡÙِŰȘۡÙَŰ©ِ) dalam al-Quran ini ada beberapa makna:
a- ikhtibar- ujian dari Allah.
b- bakaran dengan api.
c- ujian yang memisahkan antara orang mukmin & kafir.
d- dengan makna hujjah.
*Untuk bacaan lanjut tentang makna fitnah ini boleh lihat buku susunan Dr Abu Anas Madani:
https://dartaibah.com/?page_id=5#!/Tenang-Dengan-Ujian-Dr-Abdul-Basit-Hj-Abd-Rahman/p/20277794/category=2564069
ii- Sifat jahat kedua mereka ialah suka mencari peluang untuk menjatuhkan orang mukmin dan gembira apabila mereka ditimpa bala & kesusahan ujian!
iii- mereka ragu dengan ajaran yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w!0⁰
iv- mereka juga adalah orang yang suka terpedaya dengan khayalan & angan-angan dalam diri mereka sendiri!
*Empat unsur inilah ciri-ciri yang ada dalam diri orang munafiq!
5. đđČđđ đđ- {"đđ„đđĄ đąđđź, đ©đđđ đĄđđ«đą đąđ§đą đđąđđđ€ đđąđđđ«đąđŠđ đ©đđ§đđđźđŹ đđąđ«đą đđđ«đą đ€đđŠđź, đđđ§ đđąđđđ€ đŁđźđ đ đđđ«đą đšđ«đđ§đ -đšđ«đđ§đ đ€đđđąđ«. đđđŠđ©đđ đđąđ§đ đ đđ„ đ€đđŠđź đąđđ„đđĄ đ§đđ«đđ€đ, đ§đđ«đđ€đđ„đđĄ đŹđđĄđđŁđ đ©đđ§đšđ„đšđ§đ đ€đđŠđź, đđđ§ đąđđźđ„đđĄ đŹđđđźđ«đźđ€-đđźđ«đźđ€ đđđŠđ©đđ đ€đđŹđźđđđĄđđ§ đ€đđŠđź!"}- Allah s.w.t tidak akan terima lagi tebuasan dan penyesalan orang kafir & munafiq.
Allah s.w.t kumpul & sebut bersama golongan kafir & munafiq ini di dalam al-Quran pada beberapa tempat:
i- ayat kita ini: al-Hadid: ayat 15.
ii- Al-Ahzab: ayat 41 & 48.
{Dan janganlah engkau menurut kehendak orang-orang kafir dan orang-orang munafik dan janganlah engkau hiraukan usikan dan celaan mereka, serta berserahlah kepada Allah (memelihara keadaanmu); dan cukuplah Allah menjadi Pelindung (yang menyelamatkanmu).}
iii- An-Nisa’: ayat 140.
Allah s.w.t juga nyatakan bahawa orang munafiq ini lebih teruk dan jahat dari orang kafir biasa, maka balasan mereka juga lebih dahsyat & teruk daripada kafir tulin!
Allah s.w.t berfirman:
{Sesungguhnya orang-orang munafik itu ditempatkan pada tingkatan yang terkebawah sekali dari (lapisan-lapisan dalam) neraka. Dan engkau tidak sekali-kali akan mendapat sesiapa pun yang boleh menolong mereka.} [An-Nisa’: 145].
Ya Allah jauhkanlah kami dari sifat munafiq ini dan kemungkaran-Mu.
Diriwayatkan dari Ummi Ma’bad r.a berkata, ”Aku mendengar Nabi s.a.w berdoa dengan doa ini:
ۧÙÙَّÙُÙ َّ Ű·َÙِّ۱ْ ÙَÙْŰšِÙ Ù ِÙَ ۧÙÙِّÙَۧÙِ ، ÙَŰčَÙ َÙِÙ Ù ِÙَ ۧÙ۱ِّÙَۧۥِ ، ÙَÙِŰłَۧÙِÙ Ù ِÙَ ۧÙْÙَ۰ِŰšِ ، ÙَŰčَÙْÙِÙ Ù ِÙَ ۧÙْŰźِÙَۧÙَŰ©ِ ، ÙَŰ„ِÙَّÙَ ŰȘَŰčْÙَÙ ُ ŰźَۧۊِÙَŰ©َ ۧÙŰŁَŰčْÙُÙِ ÙَÙ َۧ ŰȘُŰźْÙِÙ Ű§ÙŰ”ُّŰŻُÙ۱ُ ”
“Ya Allah bersihkanlah hatiku dari nifaq, (bersihkanlah) amalku dari riya’, (bersihkanlah) lisanku dari dusta, (bersihkanlah) mataku dari pengkhianatan. Sesungguhnya Engkau mengetahui pandangan mata yang khianat dan apa yang disembunyikan didalam dada.” [HR. Hakim (2/227) dan lain-lain].
đđČđ¶đđđ¶đœđ đ¶’đđ¶đ.đ
✎
No comments:
Post a Comment