Thursday, November 17, 2022

56. TADABBUR SURAH AL WAQIAH AYAT 75-96

 8. 15/11/2022

𝙏𝙖𝙛𝙨𝙞𝙧 𝙎𝙪𝙧𝙖𝙝 𝘼𝙡-𝙒𝙖𝙦𝙞'𝙖𝙝 (08) 𝘼𝙮𝙖𝙩 [75-96]

1. 𝐀𝐥𝐥𝐚𝐡 𝐏𝐮𝐣𝐢 𝐊𝐢𝐭𝐚𝐛𝐧𝐲𝐚 𝐀𝐥-𝐐𝐮𝐫𝐚𝐧,
2. 𝐁𝐞𝐬𝐚𝐫 𝐌𝐚𝐧𝐟𝐚𝐚𝐭 & 𝐁𝐞𝐛𝐚𝐬 𝐃𝐚𝐫𝐢 𝐊𝐞𝐤𝐮𝐫𝐚𝐧𝐠𝐚𝐧.

- Dalam siri ini Allah s.w.t bersumpah dengan (مواقع النجوم) tempat turunnya bintang/ masa turun al-Quran; menyatakan bahawa al-Quran itu benar, juga puji kitabnya al-Quran, ia terpelihara & tersimpan, tidak menyentuhnya kecuali orang-orang yang suci.

- Al-Quran itu turun dari Allah s.w.t, bagaimana kamu berani menolak dan mendustakannya, tidak mahu menerimanya dengan pelbagai alasan yang tidak betul & benar!

-:Betapa besarnya manfaat al-Quran dan ia bebas dari segala kekurangan dan kesalahan.

- Munasabah ayat: Setelah Allah nyatakan Dia cipta makhluk, berikan rezeki kepadanya serta membawa kepada mereka dalil-dalil yang jelas; mereka masih tetap tidak mahu beriman.

- Maka Allah s.w.t kuatkan hujjah dengan bersumpah dengan sesuatu yang besar! Menunjukan bahawa al-Quran benar, kamu masih tidak mahu beriman maka berimanlah, jika tidak buruk padahnya!

أَعُوذُ بِاَللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنْ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

Tafsir
-----
1. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟕𝟓- {𝐌𝐚𝐤𝐚 𝐀𝐤𝐮 𝐛𝐞𝐫𝐬𝐮𝐦𝐩𝐚𝐡: 𝐃𝐞𝐦𝐢 𝐭𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭-𝐭𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭 𝐝𝐚𝐧 𝐦𝐚𝐬𝐚-𝐦𝐚𝐬𝐚 𝐭𝐮𝐫𝐮𝐧𝐧𝐲𝐚 𝐛𝐚𝐡𝐚𝐠𝐢𝐚𝐧-𝐛𝐚𝐡𝐚𝐠𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐥-𝐐𝐮𝐫𝐚𝐧,}
A. Allah s.w.t bersumpah dengan 𝐭𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭-𝐭𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭 𝐝𝐚𝐧 𝐦𝐚𝐬𝐚-𝐦𝐚𝐬𝐚 𝐭𝐮𝐫𝐮𝐧𝐧𝐲𝐚 𝐛𝐚𝐡𝐚𝐠𝐢𝐚𝐧-𝐛𝐚𝐡𝐚𝐠𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐥-𝐐𝐮𝐫𝐚𝐧.
B. Ada juga ulama' kata makna (ٱلنُّجُومِ) ialah tempat turunnya bintang-bintang.
C. Timbul persoalan tentang makna (لا):

i- Kata Ibnul Jauzi: ialah lam at-taukid iaitu untuk mengguatkan ayat.
Bukan dengan makna tidak.
ii- ada ulama' yang mengatakan ia balik kepada makna asalnya iaitu tidak!
Larangan agar kamu jangan mendustakan, jangan lawan al-Quran, maka Allah bersumpah ia adalah benar!

iii- ada juga (لَ) dengan makna nafi. Yakni Allah nafi bukan! Kemudian disambung dengan Aku bersumpah!

D. Persoalan kedua tentang makna perkataan (ٱلنُّجُومِ):

i- ada yang kata bintang di langit.
ii- ada yang kata seperti terjemahan dalam kitab tafsir ini iaitu: {𝐃𝐞𝐦𝐢 𝐭𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭-𝐭𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭 𝐝𝐚𝐧 𝐦𝐚𝐬𝐚-𝐦𝐚𝐬𝐚 𝐭𝐮𝐫𝐮𝐧𝐧𝐲𝐚 𝐛𝐚𝐡𝐚𝐠𝐢𝐚𝐧-𝐛𝐚𝐡𝐚𝐠𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐥-𝐐𝐮𝐫𝐚𝐧 }.
*Kedua-dua pandangan ini diterima atau ada pandangan dari oleh ulama' salaf.

2. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟕𝟔- {𝐃𝐚𝐧 𝐬𝐞𝐛𝐞𝐧𝐚𝐫𝐧𝐲𝐚 𝐬𝐮𝐦𝐩𝐚𝐡 𝐢𝐭𝐮 𝐚𝐝𝐚𝐥𝐚𝐡 𝐬𝐮𝐦𝐩𝐚𝐡 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐛𝐞𝐬𝐚𝐫, 𝐤𝐚𝐥𝐚𝐮𝐥𝐚𝐡 𝐤𝐚𝐦𝐮 𝐦𝐞𝐧𝐠𝐞𝐭𝐚𝐡𝐮𝐢𝐧𝐲𝐚,}
A. Kamu kena tahu bahawa sumpah Allah itu adalah sesuatu yang besar dan berat!
B. Jika kamu tahu keadaan & nilainya, barulah kamu tahu kesannya!

3. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟕𝟕- {𝐁𝐚𝐡𝐚𝐰𝐚 𝐬𝐞𝐬𝐮𝐧𝐠𝐠𝐮𝐡𝐧𝐲𝐚 (𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐢𝐛𝐚𝐜𝐚𝐤𝐚𝐧 𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐤𝐚𝐦𝐮) 𝐢𝐭𝐮 𝐢𝐚𝐥𝐚𝐡 𝐀𝐥-𝐐𝐮𝐫𝐚𝐧 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐦𝐮𝐥𝐢𝐚, (𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐬𝐞𝐧𝐭𝐢𝐚𝐬𝐚 𝐦𝐞𝐦𝐛𝐞𝐫𝐢 𝐚𝐣𝐚𝐫𝐚𝐧 𝐝𝐚𝐧 𝐩𝐢𝐦𝐩𝐢𝐧𝐚𝐧),}
A. Sesungguhnya al-Quran yang dibacakan kepada kamu itu bersifat sempurna, suci dari segala kelemahan dan kekurangan dari sudut bahasa, fakta dan apa saja!
B. Ia adalah al-Quran yang agung kerana ia datang dari Allah yang agung!
C. Maka kita jika nak jadi orang yang mulia dampingkan diri dengan al-Quran, baca al-Quran, hafaz & tadabbur iaitu fikir tentang kesan dari ayat-ayat yang kita baca itu!

4. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟕𝟖- {𝐘𝐚𝐧𝐠 𝐭𝐞𝐫𝐬𝐢𝐦𝐩𝐚𝐧 𝐝𝐚𝐥𝐚𝐦 𝐊𝐢𝐭𝐚𝐛 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐜𝐮𝐤𝐮𝐩 𝐭𝐞𝐫𝐩𝐞𝐥𝐢𝐡𝐚𝐫𝐚,}
A. Al-Quran ini tersimpan dan terpelihara (محفوظ) di sisi Allah s.w.t.

B. Tentang makna kitab (كِتَـٰبٍۢ مَّكْنُونٍۢ) ini pula ulama' tafsir berbeza pandangan dalam menentukannya:
i- pendapat pertama: ialah kitab al-Quran yang tertulis di Lauh Mahfuz.

Sebagaimana firman Allah s.w.t:
{(Sebenarnya apa yang engkau sampaikan kepada mereka bukanlah syair atau sihir), bahkan ialah Al-Quran yang tertinggi kemuliaannya;
(Lagi yang terpelihara dengan sebaik-baiknya) pada Lauh Mahfuz.} (Al-Buruuj 85: 21-22)

ii- maksudnya mushaf (al-Quran) yang kita baca ini. Yang ditulis padanya ayat-ayat al-Quran.

iii- atau lembaran al-Quran yang ada di tangan malaikat yang hendak dibawa turun kepada Rasulullah s.a.w.

Sebagaimana firman Allah s.w.t juga:
{(Terpelihara) di tangan malaikat-malaikat yang menyalinnya dari Lauh Mahfuz;} (Al-Buruuj 85: 15)

5. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟕𝟗- {𝐘𝐚𝐧𝐠 𝐭𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐝𝐢𝐬𝐞𝐧𝐭𝐮𝐡 𝐦𝐞𝐥𝐚𝐢𝐧𝐤𝐚𝐧 𝐨𝐥𝐞𝐡 𝐦𝐚𝐤𝐡𝐥𝐮𝐤-𝐦𝐚𝐤𝐡𝐥𝐮𝐤 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐢𝐚𝐤𝐮𝐢 𝐛𝐞𝐫𝐬𝐢𝐡 𝐬𝐮𝐜𝐢;}
A. Ini pandangan yang maksudnya al-Quran itu ada di tangan malaikat-  𝐦𝐚𝐤𝐡𝐥𝐮𝐤-𝐦𝐚𝐤𝐡𝐥𝐮𝐤 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐢𝐚𝐤𝐮𝐢 𝐛𝐞𝐫𝐬𝐢𝐡 𝐬𝐮𝐜𝐢.
B. Yakni tidak menyentuh al-Quran ini kecuali malaikat yang Allah bersihkannya daripada segala dosa & maksiat. Ia adalah satu makhluk yang tidak pernah derhaka kepada Allah s.w.t dan patuh taat melakukan segala perinta Allah s.w.t!
C. Inilah dalil yang dipegang oleh pendapat yang kedua tadi (majoriti ulama') mengatakan ia bermakna al-Quran yang ada ditangan kita tidak boleh disentuh kecuali orang suci iaitu berwudhuk.
D. Manakala bagi pendapat yang pertama yang mengatakan maksudnya Kitab yang Lauh Mahfuz; mereka mengatakan boleh sentuh al-Quran walaupun tiada wudhuk.
E. **Walaupun ada khilaf kita berpegang dengan hukum yang lebih berhati-hati adalah lebih baik!*

6. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟎- {𝐀𝐥-𝐐𝐮𝐫𝐚𝐧 𝐢𝐭𝐮 𝐝𝐢𝐭𝐮𝐫𝐮𝐧𝐤𝐚𝐧 𝐝𝐚𝐫𝐢 𝐀𝐥𝐥𝐚𝐡 𝐓𝐮𝐡𝐚𝐧 𝐬𝐞𝐤𝐚𝐥𝐢𝐚𝐧 𝐚𝐥𝐚𝐦.}
A. Al-Quran yang mulia ini diturunkan dari Allah s.w.t, Tuhan sekelian alam. Maka Allah itu benar, al-Quran itu benar tiada keraguan padanya!
B. Firman Allah s.w.t: {Diturunkan Al-Quran ini, dengan tidak ada sebarang syak padanya, dari Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.} (As-Sajdah 32:2)

7. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟏- {𝐏𝐚𝐭𝐮𝐭𝐤𝐚𝐡 𝐤𝐚𝐦𝐮 (𝐰𝐚𝐡𝐚𝐢 𝐠𝐨𝐥𝐨𝐧𝐠𝐚𝐧 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐤𝐮𝐟𝐮𝐫 𝐢𝐧𝐠𝐤𝐚𝐫) 𝐛𝐞𝐫𝐬𝐢𝐤𝐚𝐩 𝐬𝐚𝐦𝐛𝐢𝐥 l𝐞𝐰𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐡𝐚𝐝𝐚𝐩 𝐤𝐞𝐭𝐞𝐫𝐚𝐧𝐠𝐚𝐧-𝐤𝐞𝐭𝐞𝐫𝐚𝐧𝐠𝐚𝐧 𝐀𝐥-𝐐𝐮𝐫𝐚𝐧 𝐢𝐧𝐢?}
A. Maka wahai golongan yang kufur dan ingkar, tidak patut sekali kamu bersikap acuh tak acuh terhadap al-Quran ini! Tidak mengambil berat terhadap segala keterangan yang dibawanya!
B. Makna (مُّدْهِنُونَ) ialah mendustakan dan kufur ingkar. Ada juga yang kata maknanya orang munafiq, dia baca al-Quran tetapi dia tidak percaya isi kandungannya & tidak terima hukumnya!

8. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟐- {𝐃𝐚𝐧 𝐤𝐚𝐦𝐮 𝐣𝐚𝐝𝐢𝐤𝐚𝐧 𝐬𝐢𝐤𝐚𝐩 𝐤𝐚𝐦𝐮 𝐦𝐞𝐧𝐝𝐮𝐬𝐭𝐚𝐤𝐚𝐧𝐧𝐲𝐚 (𝐬𝐞𝐛𝐚𝐠𝐚𝐢 𝐠𝐚𝐧𝐭𝐢) 𝐛𝐚𝐡𝐚𝐠𝐢𝐚𝐧 𝐝𝐚𝐧 𝐧𝐚𝐬𝐢𝐛 𝐤𝐚𝐦𝐮 (𝐦𝐞𝐧𝐞𝐫𝐢𝐦𝐚 𝐝𝐚𝐧 𝐛𝐞𝐫𝐬𝐲𝐮𝐤𝐮𝐫 𝐚𝐤𝐚𝐧 𝐚𝐣𝐚𝐫𝐚𝐧𝐧𝐲𝐚)?}
A. Kamu bersikap mendustakan al-Quran sedangkan sepatutnya kamu menerima dan bersyukur akan ajarannya.
B. Sepatutnya kamu menerima segala nikmat Allah s.w.t dengan syukur, kamu bahkan menerimanya dengan kufur!!!
C. Hadis Rasulullah s.a.w: selepas solat subuh di Hudaibiyah Nabi s.a.w  bersabda kepada para sahabat:

“Tahukah kamu, apakah yang difirmankan oleh Tuhanmu?” Mereka (para sahabat) menjawab, “Allah dan Rasul-Nya yang lebih mengetahui.” Beliau pun bersabda, “Dia berfirman, ‘Pagi ini di antara hamba-hamba-Ku ada yang beriman dan ada pula yang kafir.
Adapun orang yang mengatakan, ‘Hujan turun kepada kita berkat karunia Allah dan rahmat-Nya, maka dia beriman kepada-Ku dan kafir kepada bintang, sedangkan orang-orang yang mengatakan, ‘Hujan turun kepada kita karena bintang ini atau bintang itu, maka dia kafir kepada-Ku dan beriman kepada bintang’” (HR. Bukhari, no. 1038).

D. Yakni bagi setiap benda dan perkara yang berlaku kepada Allah s.w.t kita sandarkan kepada Allah s.w.t agar selamat.

𝐏𝐞𝐧𝐮𝐭𝐮𝐩 & 𝐅𝐚𝐞𝐝𝐚𝐡:
----------------
1.  𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟕𝟓- {𝐌𝐚𝐤𝐚 𝐀𝐤𝐮 𝐛𝐞𝐫𝐬𝐮𝐦𝐩𝐚𝐡: 𝐃𝐞𝐦𝐢 𝐭𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭-𝐭𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭 𝐝𝐚𝐧 𝐦𝐚𝐬𝐚-𝐦𝐚𝐬𝐚 𝐭𝐮𝐫𝐮𝐧𝐧𝐲𝐚 𝐛𝐚𝐡𝐚𝐠𝐢𝐚𝐧-𝐛𝐚𝐡𝐚𝐠𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐥-𝐐𝐮𝐫𝐚𝐧,}-  Allah s.w.t itu segala kata-katanya benar jika tidak bersumpah pun benar, jadi kenapa Allah bersumpah juga?

i- Sedangkan mereka yang beriman sudah percaya,
ii- manakala mereka yang tidak beriman pasti tetap tidak akan percaya walaupun dengan sumpah.

Jawapan:
Faedah bersumpah ini ada beberapa sebab:
i- ini gaya bahasa Arab, sudah dimaklumi oleh orang Arab yang fasih, apabila mahu mengguatkan sesuatu pandangan & hujjah mereka bersumpah.

ii- bagi orang mukmin walaupun sudah percaya, ia dapat menambahkan lagi kepercayaan mereka tentang kebenaran al-Quran, menambahkan kekuatan keimanan.

iii- Allah s.w.t biasanya bersumpah dengan benda-benda besar untuk menunjukkan kesempurnaan kekuasaan-Nya, keesaan-Nya dan keagungan-Nya untuk menguatkan hujjah agar manusia lebih peka, buka mata & telinga.

iv- untuk menunjukkan akan besarnya kedudukan al-Quran sehingga Allah s.w.t bersumpah deminya.

v- ayat ini juga untuk menunjukkan akan kelebihan al-Quran untuk kita tadabbur, perhati & fikir. Ia bukanlah satu sihir, syair atau nujum sebagaimana yang kamu sangka wahai Arab jahiliyyah!

2. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟕𝟓- {𝐌𝐚𝐤𝐚 𝐀𝐤𝐮 𝐛𝐞𝐫𝐬𝐮𝐦𝐩𝐚𝐡: 𝐃𝐞𝐦𝐢 𝐭𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭-𝐭𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭 𝐝𝐚𝐧 𝐦𝐚𝐬𝐚-𝐦𝐚𝐬𝐚 𝐭𝐮𝐫𝐮𝐧𝐧𝐲𝐚 𝐛𝐚𝐡𝐚𝐠𝐢𝐚𝐧-𝐛𝐚𝐡𝐚𝐠𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐥-𝐐𝐮𝐫𝐚𝐧,}- kenapa Allah s.w.t bersumpah dengan (بِمَوَٰقِعِ ٱلنُّجُومِ) ini?
Kita ambil makna pandangan yang kedua iaitu sumpah dengan tempat naiknya bintang. Kemudian dinyatakan al-Quran itu sebagai mulia.
Kenapa???

Jawapan- munasabah kaitan antara dua ini ialah:
i- bintang-bintang Allah s.w.t jadikannya sebagai pedoman di langit, kepada manusia yang di dalam kegelapan di bumi samada di lautan atau daratan. Ia sebagai petunjuk arah perjalanan.

*Manakala al-Quran sebagai pedoman kepada manusia yang di dalam kegelapan kejahilan. Maka dikumpul antara dua hidayah ini, hidayah zahir dan hidayah rohani.

ii- bintang juga sebagai pelontar kepada syaitan yang cuba mencuri naik ke langit untuk mendengar rahsia ghaib, yang Allah sampaikan kepada malaikat.

*Ayat-ayat al-Quran sebagai pelontar kepada hati kedua-dua manusia & jin atau khas kepada syaitan yang mengganggu manusia

iii- bintang itu tandanya masyhur dan nampak dilihat.
*Manakala al-Quran boleh didengari dengan telinga atau dibaca juga dengan mata sekarang ini.

iv- Maka turun naik bintang itu menjadi pengajaran kepada kita sebagaimana turunnya al-Quran menjadi pengajaran juga kepada kita, semuanya ada hikmah.

3. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟕𝟕- {𝐁𝐚𝐡𝐚𝐰𝐚 𝐬𝐞𝐬𝐮𝐧𝐠𝐠𝐮𝐡𝐧𝐲𝐚 (𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐢𝐛𝐚𝐜𝐚𝐤𝐚𝐧 𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐤𝐚𝐦𝐮) 𝐢𝐭𝐮 𝐢𝐚𝐥𝐚𝐡 𝐀𝐥-𝐐𝐮𝐫𝐚𝐧 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐦𝐮𝐥𝐢𝐚, (𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐬𝐞𝐧𝐭𝐢𝐚𝐬𝐚 𝐦𝐞𝐦𝐛𝐞𝐫𝐢 𝐚𝐣𝐚𝐫𝐚𝐧 𝐝𝐚𝐧 𝐩𝐢𝐦𝐩𝐢𝐧𝐚𝐧),} – yakni apakah maksud mulianya al-Quran ini.

Jawapan; antara sebab mulianya al-Quran ini:
i- diturunkan oleh Allah s.w.t, Tuhan yang sangat mulia.

ii- melalui malaikat yang mulia

iii- kepada rasul yang mulia iaitu Muhammad s.a.w.

iv- pada malam yang mulia iaitu Lailatul-Qadar.

*Maka jka nak jadi orang yang mulia juga, maka jadilah ahli al-Quran.
Apa saja yang berkait dengan al-Quran itu mulia.
Al-Quran al-Karim, al-Quran yang mulia dan memberi kebaikan yang banyak.

Antara mukjizatnya juga walaupun diulang beribu kali, setiap hari tidak akan jemu dan bosan. Jika tidak membacanya kerana malas itu mungkin, kerana jemu tidak.
Kata Sayyidina Usman r.a: Sesiapa yang betul-betul beriman, hatinya tidak akan jemu mendengar Kalamullah!

4. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟕𝟗- {𝐘𝐚𝐧𝐠 𝐭𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐝𝐢𝐬𝐞𝐧𝐭𝐮𝐡 𝐦𝐞𝐥𝐚𝐢𝐧𝐤𝐚𝐧 𝐨𝐥𝐞𝐡 𝐦𝐚𝐤𝐡𝐥𝐮𝐤-𝐦𝐚𝐤𝐡𝐥𝐮𝐤 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐢𝐚𝐤𝐮𝐢 𝐛𝐞𝐫𝐬𝐢𝐡 𝐬𝐮𝐜𝐢;}- ia membawa beberapa maksud mengikut perbincangan ulama', samada yang bersih itu ialah:
i- al-Quran yang di Lauh Mahfuz; iaitu tidak menyentuhnya kecuali malaikat yang mulia & suci dari dosa & kesalahan.
*Sepakat mazhab Feqah yang Empat; bahawa tidak boleh bawa atau menyentuh al-Quran kecuali orang yang ada wudhuk.

ii- atau al-Quran, mashaf yang ada di tangan kita sekarang ini, tidak boleh menyentuhnya kecuali orang yang bersih dari hadas kecil & besar.
*Ada juga beberapa pandangan ulama' lain seperti az-Zahiri dan lain-lain yang mengatakan tidak. Kitab yang dimaksudkan itu di Lauh Mahfuz, orang yang suci itu malaikat, bukan kita manusia, boleh sentuh.

Kita katakan; jika ada pilihan jangan sekali-kali sentuh al-Quran kecuali ada wudhuk. Atau dalam keadaan darurat atau terdesak untuk menyelamatkan al-Quran yang jatuh atau seumpamanya, boleh dengan segera mengangkatnya.

Sebagai ganti supaya kita mudah untuk membaca al-Quran di mana-mana dan bila-bila masa, gunakalah applikasi al-Quran dalam hp atau mana-mana gajet yang kita ada.

iii- satu lagi pandangan yang menarik oleh tokoh ulama' tafsir, seperti al-Fairuz Abadib dan lainnya berkata:
Ayat ini memberi isyarat bahawa tidak akan memahami & mendapat manfaat dari al-Quran serta kefahaman yang betul-betul kecuali mereka yang hatinya bersih dari segala sifat buruk seperti syirik, hasad dengki dan benci sesama mukmin.

Bersihkanlah hati daripada sifat ini dan belajarlah tadabbur - tidak akan mendapat kefahaman al-Quran dengan betul jika hati masih bergelumang dengan maksiat, benci orang mukmin, takabbur dan masih mengamalkan bid’ah, munkar dan maksiat.

Kata Imam Bukhari ketika menta’liq ayat ini dalam sahihnya: Tidak akan mendapat manfaat dan kemanisan al-Quran itu kecuali mereka yang betul-betul beriman dengan al-Quran.

Maka kita kena faham bahawa SOP untuk mengaji al-Quran kena bersihkan hati dulu. Tetapi jangan ikut syaitan pula- hati kamu belum bersih maka tak perlu mengaji al-Quran lagi, buat rugi je.

Ya Allah sucikan hati kami dari sifat munafiq, bersihkan lidah kami dari sifat bohong dan jagalah tangan kami dari mudah-mudah share, komen dan forward benda-benda yang tiada manfaat dan memberi faedah!

5. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟎- {𝐀𝐥-𝐐𝐮𝐫𝐚𝐧 𝐢𝐭𝐮 𝐝𝐢𝐭𝐮𝐫𝐮𝐧𝐤𝐚𝐧 𝐝𝐚𝐫𝐢 𝐀𝐥𝐥𝐚𝐡 𝐓𝐮𝐡𝐚𝐧 𝐬𝐞𝐤𝐚𝐥𝐢𝐚𝐧 𝐚𝐥𝐚𝐦.}- ayat ini mengandungi beberapa perkara yang kita dapat ambil pengajaran:
i- Allah s.w.t itu Maha Tinggi. Mengatasi segala makhluk ciptaan-Nya.

ii- Allah s.w.t berkata-kata dengan al-Quran- iaitu Kalamullah bukan makhluk.

iii- ia turun dari Tuhan Pemilik alam, yang sempurna pentadbiran-Nya.
Dia cipta manusia, Dia tidak biarkan kita mati kelaparan lalu diberikan rezeki dan nikmat.
Dia cipta manusia, Dia tidak biarkan kita dalam kesesatan terumbang-ambing maka diutuskan rasul, diturunkan al-Quran kitab hidayah sebagai petunjuk yang memberi bimbingan.

iv- jelaslah kepada kita al-Quran itu turun dari Allah, bukan makhluk, sesuai untuk semua manusia, setiap masa dan tempat.
Al-Quran bukan sesuai pada zaman Nabi atau untuk orang zaman dulu saja kerana ia datang dari Tuan Sekelian alam, Dia tahu tentang keperluan makhluk-Nya.

✅️9. 16/11/2022
𝘿𝙧. 𝘼𝙗𝙪 𝘼𝙣𝙖𝙨 𝙈𝙖𝙙𝙖𝙣𝙞 - 𝙏𝙖𝙛𝙨𝙞𝙧 𝙎𝙪𝙧𝙖𝙝 𝘼𝙡-𝙒𝙖𝙦𝙞'𝙖𝙝 (09) 𝘼𝙮𝙖𝙩 [83-96]

1. 𝐊𝐞𝐚𝐝𝐚𝐚𝐧 𝐌𝐚𝐧𝐮𝐬𝐢𝐚 𝐊𝐞𝐭𝐢𝐤𝐚 𝐍𝐚𝐳𝐚𝐤 2. 𝐊𝐞𝐬𝐢𝐦𝐩𝐮𝐥𝐚𝐧 𝟑 𝐊𝐚𝐭𝐞𝐠𝐨𝐫𝐢 𝐌𝐚𝐧𝐮𝐬𝐢𝐚  3. 𝐁𝐞𝐫𝐭𝐚𝐬𝐛𝐢𝐡𝐥𝐚𝐡 𝐌𝐞𝐦𝐛𝐞𝐫𝐬𝐢𝐡𝐤𝐚𝐧 𝐀𝐥𝐥𝐚𝐡. Allah s.w.t memerintahkan agar bertasbihlah membersihkan Allah dari segala kekurangan & kelemahan.

Tafsir ayat
---------
1. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟑- {𝐌𝐚𝐤𝐚 𝐚𝐥𝐚𝐧𝐠𝐤𝐚𝐡 𝐞𝐥𝐨𝐤𝐧𝐲𝐚 𝐤𝐚𝐥𝐚𝐮 𝐬𝐞𝐦𝐚𝐬𝐚 (𝐫𝐨𝐡 𝐬𝐞𝐬𝐞𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐚𝐫𝐢 𝐤𝐚𝐦𝐮 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐡𝐚𝐦𝐩𝐢𝐫 𝐦𝐚𝐭𝐢) 𝐬𝐚𝐦𝐩𝐚𝐢 𝐤𝐞 𝐤𝐞𝐫𝐨𝐧𝐠𝐤𝐨𝐧𝐠𝐧𝐲𝐚,}
A. Apabila nyawa seseorang itu sudah sampai ke halkumnya, iaitu hampir mati dan keluar rohnya.
B. Saat nazak ini dipanggil dalam bahasa Arabnya (ساعة الاحتضار), saat kehadiran malaikat maut.

2. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟒- {𝐒𝐞𝐝𝐚𝐧𝐠 𝐤𝐚𝐦𝐮 𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐦𝐚𝐬𝐚 𝐢𝐭𝐮 (𝐛𝐞𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐝𝐢 𝐬𝐞𝐤𝐞𝐥𝐢𝐥𝐢𝐧𝐠𝐧𝐲𝐚) 𝐦𝐞𝐧𝐲𝐚𝐤𝐬𝐢𝐤𝐚𝐧 𝐤𝐞𝐚𝐝𝐚𝐚𝐧𝐧𝐲𝐚,}
A. Sedangkan pada waktu itu penuh disekelilingnya orang yang hadir menyaksikannya (تَنظُرُونَ), tetapi mereka tidak mampu untuk berbuat apa-apa untuk membantunya.

3. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟓- {𝐃𝐚𝐧 𝐊𝐚𝐦𝐢 𝐥𝐞𝐛𝐢𝐡 𝐝𝐞𝐤𝐚𝐭 𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚𝐧𝐲𝐚 𝐝𝐚𝐫𝐢𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐤𝐚𝐦𝐮, 𝐭𝐞𝐭𝐚𝐩𝐢 𝐤𝐚𝐦𝐮 𝐭𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐦𝐞𝐥𝐢𝐡𝐚𝐭,}
A.  Walaupun kamu berada di sekelilingnya (si mati) tetapi kami iaitu Malaikat itu lebih hampir 𝐝𝐞𝐤𝐚𝐭 𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚𝐧𝐲𝐚 𝐝𝐚𝐫𝐢𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐤𝐚𝐦𝐮, 𝐭𝐞𝐭𝐚𝐩𝐢 𝐤𝐚𝐦𝐮 𝐭𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐦𝐞𝐥𝐢𝐡𝐚𝐭nya (تُبْصِرُونَ).
B. Maksudnya (وَنَحْنُ أَقْرَبُ) kami lebih dekat ialah Malaikat maut dan para malaikat yang mengiringinya, yang Allah s.w.t hantar untuk mengambil nyawa orang yang nak mati.

4. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟔- {𝐌𝐚𝐤𝐚 𝐛𝐮𝐤𝐚𝐧𝐤𝐚𝐡 𝐞𝐥𝐨𝐤 𝐤𝐚𝐥𝐚𝐮 𝐤𝐚𝐦𝐮 𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠-𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐭𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐝𝐢𝐤𝐮𝐚𝐬𝐚𝐢 (𝐝𝐚𝐧 𝐭𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐭𝐮𝐧𝐝𝐮𝐤 𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐤𝐞𝐤𝐮𝐚𝐬𝐚𝐚𝐧 𝐊𝐚𝐦𝐢)
A. Maka Allah s.w.t cabar pula orang yang tidak menerima & percaya kepada Islam 𝐝𝐚𝐧 𝐭𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐭𝐮𝐧𝐝𝐮𝐤 𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐤𝐞𝐤𝐮𝐚𝐬𝐚𝐚𝐧 Allah s.w.t.
B. Yakni mereka tidak percaya kepada mati & kebangkitan semula.

5. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟕- {𝐊𝐚𝐦𝐮 𝐤𝐞𝐦𝐛𝐚𝐥𝐢𝐤𝐚𝐧 𝐫𝐨𝐡 𝐢𝐭𝐮 (𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐤𝐞𝐚𝐝𝐚𝐚𝐧 𝐬𝐞𝐛𝐞𝐥𝐮𝐦𝐧𝐲𝐚) 𝐣𝐢𝐤𝐚 𝐛𝐞𝐭𝐮𝐥 𝐤𝐚𝐦𝐮 𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠-𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐛𝐞𝐧𝐚𝐫?}
A. Yakni jika kamu orang yang benar & hebat, supaya mereka bantu orang yang sedang nazak itu dan 𝐤𝐞𝐦𝐛𝐚𝐥𝐢𝐤𝐚𝐧 𝐫𝐨𝐡 𝐢𝐭𝐮 (𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐤𝐞𝐚𝐝𝐚𝐚𝐧 𝐬𝐞𝐛𝐞𝐥𝐮𝐦𝐧𝐲𝐚

6. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟖- {𝐊𝐞𝐬𝐮𝐝𝐚𝐡𝐚𝐧𝐧𝐲𝐚: 𝐣𝐢𝐤𝐚 𝐢𝐚 (𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐦𝐚𝐭𝐢 𝐢𝐭𝐮) 𝐝𝐚𝐫𝐢 𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠-𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 "𝐌𝐮𝐪𝐚𝐫𝐫𝐚𝐛𝐢𝐢𝐧",}
A. Dimulakan dengan cerita kesudahan orang yang tinggi darjatnya, dekat dengan Allah Azza wa Jalla (ٱلْمُقَرَّبِونَ).

7. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟗- {𝐌𝐚𝐤𝐚 (𝐢𝐚 𝐚𝐤𝐚𝐧 𝐛𝐞𝐫𝐨𝐥𝐞𝐡) 𝐫𝐞𝐡𝐚𝐭 𝐤𝐞𝐬𝐞𝐧𝐚𝐧𝐠𝐚𝐧, 𝐝𝐚𝐧 𝐫𝐚𝐡𝐦𝐚𝐭 𝐤𝐞𝐬𝐞𝐠𝐚𝐫𝐚𝐧, 𝐬𝐞𝐫𝐭𝐚 𝐒𝐲𝐮𝐫𝐠𝐚 𝐤𝐞𝐧𝐢𝐤𝐦𝐚𝐭𝐚𝐧.}
A. Mereka para ini akan mendapat tiga nikmat yang disebut di sini:
i- 𝐫𝐞𝐡𝐚𝐭 𝐤𝐞𝐬𝐞𝐧𝐚𝐧𝐠𝐚𝐧 (فَرَوْحٌۭ),
ii- 𝐝𝐚𝐧 𝐫𝐚𝐡𝐦𝐚𝐭 𝐤𝐞𝐬𝐞𝐠𝐚𝐫𝐚𝐧 (وَرَيْحَانٌۭ),
iii- 𝐬𝐞𝐫𝐭𝐚 𝐒𝐲𝐮𝐫𝐠𝐚 𝐤𝐞𝐧𝐢𝐤𝐦𝐚𝐭𝐚𝐧 (وَرَيْحَانٌۭ وَجَنَّتُ نَعِيمٍۢ).

B. Golongan (ٱلْمُقَرَّبِونَ) ini ialah mereka yang beriman yang melakukan segala kewajipan dengan sempurna serta banyak melakukan perkara sunat, perkara haram ditinggalkan semuanya, yang makruh dan harus juga dijauhkan kerana takut tersalah, lalai dan lagha.

C. Hadis Rasulullah s.a.w: Baginda mensifatkan orang yang mati sebagai al-mustarih (si mati yang beriman; berehat dari kesusahan dunia menuju kepada kasih sayang Allah) & al-Mustaroh pula (orang lain rehat dari keburukannya jika dia seorang yang tidak baik). [HR Bukhari].

D. Hadis al-Bara’ bin Azib r.a- yang panjang: 
Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesungguhnya seorang hamba yang mukmin, bila telah meninggalkan dunia dan pergi menuju akhirat, maka turunlah rombongan malaikat dari langit dengan wajah yang putih, seakan wajah mereka adalah matahari…. Sehingga akhir. “ [HR. Ahmad (4/2876, 295, 296) dan Abu Daud kitab Sunnah bab pertanyaan di alam kubur dan siksanya (4753)].

*Yakni hamba yang beriman apabila nak mati datang kepadanya malaikat yang indah untuk mencabut nyawa. Iaitu semasa di dunia lagi mereka mendapat rehat & rahmat.

E. Hadis roh orang mukmin dalam burung syurga:
Baginda S.A.W bersabda:
"Sesungguhnya roh-roh para syuhada’ itu ada di dalam rongga burung hijau. Baginya ada pelita-pelita yang tergantung di 'Arash. Mereka bebas keluar dari syurga sebagaimana yang mereka mahu, kemudian mereka (roh-roh orang yang syahid) menuju ke arah pelita-pelita itu.
Kemudian Tuhan melihat kepada mereka dengan jelas, lalu Dia bertanya: “Apakah kalian inginkan sesuatu?”.
Mereka menjawab: “Apalagi yang kami inginkan sedangkan kami bebas keluar dari syurga dengan semahu-mahu kami?” Tuhan mereka mengizinkan hal itu berlaku kepada mereka sebanyak tiga kali. Tatkala mereka melihat bahawasanya mereka tidak ditinggalkan daripada meminta sesuatu.
Mereka berkata, “Wahai Tuhan kami! kami ingin Engkau pulangkan semula roh-roh kami ke dalam jasad-jasad kami sehingga kami dibunuh di jalan-Mu sekali lagi. Maka tatkala Dia melihat bahawasanya mereka tidak mempunyai keinginan lagi, maka mereka ditinggalkan”. [HR Muslim (1887)]

8. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟗𝟎- {𝐃𝐚𝐧 𝐣𝐢𝐤𝐚 𝐢𝐚 𝐝𝐚𝐫𝐢 𝐩𝐮𝐚𝐤 𝐤𝐚𝐧𝐚𝐧,}
A. Juga kumpulan dari puak kanan (أَصْحَـٰبِ ٱلْيَمِينِ) mereka ini golongan kedua selepas (ٱلْمُقَرَّبِونَ).
B. Iaitu mereka yang beriman & melakukan ketaatan tetapi ada juga terlibat dengan dosa-dosa kecil dan kesalahan yang tidak dapat dielakkan.

9. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟗𝟏- {𝐌𝐚𝐤𝐚 (𝐚𝐤𝐚𝐧 𝐝𝐢𝐤𝐚𝐭𝐚𝐤𝐚𝐧 𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚𝐧𝐲𝐚):" 𝐒𝐞𝐥𝐚𝐦𝐚𝐭 𝐬𝐞𝐣𝐚𝐡𝐭𝐞𝐫𝐚 𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚𝐦𝐮, (𝐤𝐞𝐫𝐚𝐧𝐚 𝐞𝐧𝐠𝐤𝐚𝐮) 𝐝𝐚𝐫𝐢 𝐩𝐮𝐚𝐤 𝐤𝐚𝐧𝐚𝐧".}
A. Setelah melihat mereka para malaikat menyambut dan mengucapkan salam kepada mereka.
B. Selamatlah kamu dari azab neraka dan bergembiralah dengan balasan nikmat yang akan Allah s.w.t anugerahkan kepada kamu.

10. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟗𝟐- {𝐃𝐚𝐧 𝐣𝐢𝐤𝐚 𝐢𝐚 𝐝𝐚𝐫𝐢 (𝐩𝐮𝐚𝐤 𝐤𝐢𝐫𝐢) 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐦𝐞𝐧𝐝𝐮𝐬𝐭𝐚𝐤𝐚𝐧 (𝐑𝐚𝐬𝐮𝐥𝐧𝐲𝐚), 𝐥𝐚𝐠𝐢 𝐬𝐞𝐬𝐚𝐭,}
1. Tetapi jika mayat itu mereka yang mendustakan {ٱلْمُكَذِّبِينَ} Allah s.w.t dan rasul-Nya serta sesat dari jalan-Nya; iaitu dari puak kiri (أَصْحَـٰبُ ٱلشِّمَالِ).

11. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟗𝟑- {𝐌𝐚𝐤𝐚 𝐬𝐚𝐦𝐛𝐮𝐭𝐚𝐧 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐢𝐬𝐞𝐝𝐢𝐚𝐤𝐚𝐧 𝐛𝐚𝐠𝐢𝐧𝐲𝐚 𝐚𝐝𝐚𝐥𝐚𝐡 𝐝𝐚𝐫𝐢 𝐚𝐢𝐫 𝐩𝐚𝐧𝐚𝐬 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐦𝐞𝐧𝐠𝐠𝐞𝐥𝐞𝐠𝐚𝐤,}
A. Kisah ini seperti yang disebutkan di dalam hadis Al-Bara’ yang panjang tadi, bahawa malaikat maut itu apabila datang kepada orang kafir untuk mencabut nyawanya pada saat orang kafir sedang menjelang ajalnya (sakaratul maut), maka malaikat maut datang kepadanya dalam rupa yang sangat mengerikan. lalu berkata, “Keluarlah wahai jiwa yang jahat. Untuk masuk ke dalam api yang panas, air yang mendidih dan naungan yang membakar”.

Tercerai-berailah rohnya ke dalam seluruh tubuhnya (bersembunyi), maka malaikat maut mengeluarkan dari jasadnya secara kasar dan paksa sebagaimana mengeluarkan besi pemanggang dari kain kapas yang basah (sebagaimana mengeluarkan kain dari onak duri), sehingga rohnya keluar bersama otot dan urat sarafnya.

Kerana itulah Allah s.w.t memberitahukan bahawa para malaikat itu berkata kepada mereka, “Rasakanlah azab yang membakar.” [HR. Ahmad (4/2876, 295, 296) dan Abu Daud kitab Sunnah bab pertanyaan di alam kubur dan siksanya (4753)].

10. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟗𝟒- {𝐒𝐞𝐫𝐭𝐚 𝐛𝐚𝐤𝐚𝐫𝐚𝐧 𝐚𝐩𝐢 𝐧𝐞𝐫𝐚𝐤𝐚.}
A. Mereka akan juga akan diazab dalam bakaran api neraka yang amat dahsyat siksaannya!

11. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟗𝟓- {𝐒𝐞𝐬𝐮𝐧𝐠𝐠𝐮𝐡𝐧𝐲𝐚 (𝐬𝐞𝐠𝐚𝐥𝐚 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐢𝐬𝐞𝐛𝐮𝐭𝐤𝐚𝐧) 𝐢𝐭𝐮 𝐚𝐝𝐚𝐥𝐚𝐡 𝐤𝐞𝐛𝐞𝐧𝐚𝐫𝐚𝐧 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐢𝐲𝐚𝐤𝐢𝐧𝐢.}
A. Rasulullah s.a.w telah diberi dengan darjat keyakinan yang hakiki (حَقُّ ٱلْيَقِينِ)

12. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟗𝟔- {𝐎𝐥𝐞𝐡 𝐢𝐭𝐮, 𝐛𝐞𝐫𝐭𝐚𝐬𝐛𝐢𝐡𝐥𝐚𝐡 𝐝𝐞𝐧𝐠𝐚𝐧 𝐦𝐞𝐦𝐮𝐣𝐢 𝐧𝐚𝐦𝐚 𝐓𝐮𝐡𝐚𝐧𝐦𝐮 𝐘𝐚𝐧𝐠 𝐌𝐚𝐡𝐚 𝐁𝐞𝐬𝐚𝐫.}
A. Rasulullah s.a.w telah diberi darjat yang yakin, maka Allah s.w.t memerintahkanya untuk bertasbih mensucikan Allah s.w.t daripada segala kekurangan.
سبحان ربي العظيم
(Maha Suci Allah Yang Maha Agung).

B. Ayat ini mengajar kita agar berpaling dari segala pegangan yang dipegang oleh puak kafir dan pencinta dunia, kita pergi & berpalinglah kepada akhirat, beribadat semata-mata kerana Allah s.w.t & ajaklah manusia ke jalan Allah!

𝐏𝐞𝐧𝐮𝐭𝐮𝐩 & 𝐅𝐚𝐞𝐝𝐚𝐡
----------------
1.  𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟑- {𝐌𝐚𝐤𝐚 𝐚𝐥𝐚𝐧𝐠𝐤𝐚𝐡 𝐞𝐥𝐨𝐤𝐧𝐲𝐚 𝐤𝐚𝐥𝐚𝐮 𝐬𝐞𝐦𝐚𝐬𝐚 (𝐫𝐨𝐡 𝐬𝐞𝐬𝐞𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐚𝐫𝐢 𝐤𝐚𝐦𝐮 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐡𝐚𝐦𝐩𝐢𝐫 𝐦𝐚𝐭𝐢) 𝐬𝐚𝐦𝐩𝐚𝐢 𝐤𝐞 𝐤𝐞𝐫𝐨𝐧𝐠𝐤𝐨𝐧𝐠𝐧𝐲𝐚,}- ketika ini sudah hampir sekali dengan maut.
Kata ulama' tafsir roh itu naik dari bawah sehingga ke halkum. Tempat pertama yang mati ialah kakinya.

Ketika itu putuslah hubungan kita dengan dunia, ada orang yang tahu dan dapat beri isyarat atau tanda bahawa dia akan mati, ada orang yang tidak nampak & tidak tahu, ada yang nampak tetapi sudah tidak boleh nak beritahu.

Orang yang keluar nyawanya nampak ia keluar sedikit demi sedikit, ada yang mampu mengucap sehingga ke akhir ada yang tidak.

Kita berdoa agar kita mati dalam husnul-khatimah dan mampu menyebut nama Allah sehingga ke saat terakhir.
Maka perbanyakkanlah menyebut nama Allah dari sekarang lagi!

2. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟒- {𝐒𝐞𝐝𝐚𝐧𝐠 𝐤𝐚𝐦𝐮 𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐦𝐚𝐬𝐚 𝐢𝐭𝐮 (𝐛𝐞𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐝𝐢 𝐬𝐞𝐤𝐞𝐥𝐢𝐥𝐢𝐧𝐠𝐧𝐲𝐚) 𝐦𝐞𝐧𝐲𝐚𝐤𝐬𝐢𝐤𝐚𝐧 𝐤𝐞𝐚𝐝𝐚𝐚𝐧𝐧𝐲𝐚,}- yakni orang lain sekelilling yang menyaksikan  (تَنظُرُونَ) keadaan orang yang nazak, tetapi mereka tidak nampak malaikat yang sedang mengambil nyawanya itu.

Mereka ada di situ dan melihat dengan mata tetapi tidak nampak (لَّا تُبْصِرُونَ) apa yang berlaku di kalangan malaikat atau tak nampak roh itu.

Ini supaya tidak ada orang yang menyangka bahawa dia boleh nampak dengan mata hati benda-benda hakikat yang batin atau perkara-perkara yang berkait dengan roh.

Ini kerana apabila orang kafir datang bertanya kepada Rasulullah s.a.w tentang roh, Allah suruhnya menjawab:

{Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: "Roh itu dari perkara urusan Tuhanku; dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja".} [Al-Isra’: ayat 85].

Apa yang kita tahu hanya apabila ada roh, orang itu hidup, apabila tiada roh, matilah ia.
Macam malaikat juga, kita tahu bahawa dia ada cuma kita tidak boleh nampaknya.

3.  𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟔- {𝐌𝐚𝐤𝐚 𝐛𝐮𝐤𝐚𝐧𝐤𝐚𝐡 𝐞𝐥𝐨𝐤 𝐤𝐚𝐥𝐚𝐮 𝐤𝐚𝐦𝐮 𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠-𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐭𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐝𝐢𝐤𝐮𝐚𝐬𝐚𝐢 (𝐝𝐚𝐧 𝐭𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐭𝐮𝐧𝐝𝐮𝐤 𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐤𝐞𝐤𝐮𝐚𝐬𝐚𝐚𝐧 𝐊𝐚𝐦𝐢),} & 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟕- {𝐊𝐚𝐦𝐮 𝐤𝐞𝐦𝐛𝐚𝐥𝐢𝐤𝐚𝐧 𝐫𝐨𝐡 𝐢𝐭𝐮 (𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐤𝐞𝐚𝐝𝐚𝐚𝐧 𝐬𝐞𝐛𝐞𝐥𝐮𝐦𝐧𝐲𝐚) 𝐣𝐢𝐤𝐚 𝐛𝐞𝐭𝐮𝐥 𝐤𝐚𝐦𝐮 𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠-𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐛𝐞𝐧𝐚𝐫?}- jika kamu rasa kamu orang yang mampu dan berkuasa untuk keluar dari kekuasaan Allah s.w.t, tolak balik, masukkan kembali roh itu ke dalam jasadnya!

Ayat ini Allah s.w.t cabar mereka supaya berfikir dan menyedari bahawa orang kafir kena akui bahawa dia tiada kuasa dan berada di bawah kuasa Allah s.w.t.
Tetapi mereka yang keras kepala tetap ingkar dan mendustainya!

4. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟖- {𝐊𝐞𝐬𝐮𝐝𝐚𝐡𝐚𝐧𝐧𝐲𝐚: 𝐣𝐢𝐤𝐚 𝐢𝐚 (𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐦𝐚𝐭𝐢 𝐢𝐭𝐮) 𝐝𝐚𝐫𝐢 𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠-𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 " 𝐌𝐮𝐪𝐚𝐫𝐫𝐚𝐛𝐢𝐢𝐧 ",} & 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟖𝟗- {𝐌𝐚𝐤𝐚 (𝐢𝐚 𝐚𝐤𝐚𝐧 𝐛𝐞𝐫𝐨𝐥𝐞𝐡) 𝐫𝐞𝐡𝐚𝐭 𝐤𝐞𝐬𝐞𝐧𝐚𝐧𝐠𝐚𝐧, 𝐝𝐚𝐧 𝐫𝐚𝐡𝐦𝐚𝐭 𝐤𝐞𝐬𝐞𝐠𝐚𝐫𝐚𝐧, 𝐬𝐞𝐫𝐭𝐚 𝐒𝐲𝐮𝐫𝐠𝐚 𝐤𝐞𝐧𝐢𝐤𝐦𝐚𝐭𝐚𝐧.}- ayat ini menjadi dalil bahawa roh itu walaupun sudah berpisah dari badan, ia akan tetap menerima & merasai nikmat atau azab, bergantung kepada amalannya.

Kata Ibnul Qayyim rhm. dalam kitabnya ‘Ar-Ruh’:
Roh kita itu berbeza mengikut amalan; ada yang terletak di tempat yang tinggi (عِلِّيِّينَ) iaitu roh para anbiya’ dan rasul, ada roh yang berada dalam burung hijau, berterbangan di dalam syurga, iaitu roh para syuhada’.
Ada yang mati syahid tetapi rohnya tidak naik ke tingkat tinggi kerana ia masih ada hutang! Sehingga kesnya selesai baru boleh masuk ke dalam syurga.
Ada roh yang di dalam bekas seperti pembakar panas, ada yang berenang dalam sungai darah iaitu orang yang makan riba!

Roh orang yang baik akan mendapat tiga nikmat yang lengkap ini:
i- 𝐫𝐞𝐡𝐚𝐭 𝐤𝐞𝐬𝐞𝐧𝐚𝐧𝐠𝐚𝐧 (رَوْحٌۭ), perasaan gembiranya.
ii- 𝐝𝐚𝐧 𝐫𝐚𝐡𝐦𝐚𝐭 𝐤𝐞𝐬𝐞𝐠𝐚𝐫𝐚𝐧 (وَرَيْحَانٌۭ), makanan dia.
iii- 𝐬𝐞𝐫𝐭𝐚 𝐒𝐲𝐮𝐫𝐠𝐚 𝐤𝐞𝐧𝐢𝐤𝐦𝐚𝐭𝐚𝐧 (وَجَنَّتُ نَعِيمٍۢ) sebagai tempat tinggalnya.

5. 𝐀𝐲𝐚𝐭 𝟗𝟓- {𝐒𝐞𝐬𝐮𝐧𝐠𝐠𝐮𝐡𝐧𝐲𝐚 (𝐬𝐞𝐠𝐚𝐥𝐚 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐢𝐬𝐞𝐛𝐮𝐭𝐤𝐚𝐧) 𝐢𝐭𝐮 𝐚𝐝𝐚𝐥𝐚𝐡 𝐤𝐞𝐛𝐞𝐧𝐚𝐫𝐚𝐧 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐢𝐲𝐚𝐤𝐢𝐧𝐢.}- ini adalah kebenaran yang tidak dapat disangkal dan dipertikai lagi! Ia diyakini sepenuhnya.

Martabat yakin (ٱلْيَقِينِ) ini ada tiga:
i- maklumat & ilmu, sesuatu yang kita tahu dan percaya dengan yakin (علم ٱلْيَقِينِ)- ilmu yang kita yakin dengannya hasil dari maklumat yang kita terima. Seperti kita yakin bahawa syurga & neraka itu ada.

ii- apabila kita lihat dengan mata sendiri ia naik kepada (عين ٱلْيَقِينِ) iaitu menyaksikan sendiri dengan keyakinan. Bila kita lihat syurga dekat nak mati.

iii- apabila kita dapat rasa sungguh apa yang kita lihat itu maka ia adalah hakikat yang benar (حَقُّ ٱلْيَقِينِ) iaitu apabila kita sudah masuk ke dalam syurga.

Surah ini ditutup dengan arahan Allah s.w.t supaya bertasbih kepada-Nya sebagaimana perbincangan kita sebelum ini.

  -TAMAT-

Tadabbur al quran dari kelas online Abu Anas Madani dan nota dari facebook catatan tafsir Abu Anas Madani oleh nzny

No comments:

Post a Comment